Tilbake til søkeresultatene

FINANSMARK-Finansmarkedet

Divesting and voting - theoretical and experimental evidence of equilibrium implications

Alternativ tittel: Selge eller stemme -teoretisk og eksperimentell studie av likevektseffekter

Tildelt: kr 0,60 mill.

Å sikre et grønt skifte for å unngå global oppvarming er trolig den viktigste og største utfordringen i vår tid. Bedrifter står bak store utslipp, men samtidig er ny, grønn teknologi utviklet av bedrifter svært viktig for å løse klimaproblemene. Dette betyr at bedriftene vil spille en avgjørende rolle i gjennomføringen av det grønne skiftet. Siden det er finansmarkedene som leverer kapital til bedriftene, så kan finansmarkedene spille en avgjørende rolle for å styre bedriftene i grønn retning– men kun dersom eierne av kapital ønsker dette. Som eier av kapital er det i hovedsak to måter man kan påvirke bedriftene til å bli grønnere. Enten kan man selge seg ut av bedrifter som forurenser liker og kjøpe seg mer inn i selskaper som ikke forurenser, eller så kan man bruke sin eiermakt til å påvirke bedriftenes beslutninger i grønnere retning - for eksempel gjennom å stemme i generalforsamlingen. De fleste eiere er små og har dermed liten påvirkningsmulighet, og det betyr dermed ikke så mye om de selger seg ut eller stemmer for å gjøre selskapene grønnere. Men nordmenn eier sammen verdens største statlige investeringsfond (Oljefondet), og har derfor en helt annen mulighet enn andre til å påvirke bedriftene. Dette prosjektet har undersøkt hvordan nordmenn ønsker at vi skal bruke denne eiermakten. Jeg gjennomførte en spørreundersøkelse med nesten 3000 nordmenn der jeg spurte dem hvordan de ønsker at Oljefondet skal bruke denne eiermakten. Et flertall av befolkningen ønsker ikke at vi skal selge oss ut av forurensende selskap, men et flertall ønsker at vi skal bruke eiermakten til å påvirke selskapene. Men selv om vi nordmenn eier mye, så har vi 1-2 prosent eierandel i de fleste store selskaper. Det betyr med andre ord at det også er viktig hvordan andre stemmer. Det er ikke åpenbart hvordan viljen til å stemme grønt i generalforsamlingen avhenger av hva andre gjør. Dersom få stemmer grønt, så kan man stemme grønt uten at det får reelle konsekvenser - hverken ene eller andre veien. Men dersom mange stemmer grønt, så kan det jo være at stemmen faktisk blir avgjørende, og da må man vekte fordelen ved at bedriften blir grønn opp mot eventuelle gevinster man går glipp av. Dette prosjektet finner at flere ønsker å stemme grønt når mange andre også stemmer grønt. Det er med andre ord grunn til å tro at nordmenns preferanser for å påvirke selskapene vi har aksjer i til å bli grønnere gjennom stemmegivning skyldes et faktisk ønske om å påvirke selskapene til å bli grønnere. Hovedkonklusjonen fra dette prosjektet er dermed at det er støtte blant den norske befolkningen til å bruke Oljefondet som en aktiv eier som påvirker forurensende selskap til å redusere sine utslipp. Prosjektet finner ikke at nordmenn flest har et ønske om å investere mindre i forurensende selskap gjennom å selge aksjene i disse selskapene. Hvorfor? For å forstå dette har prosjektet prøvd å grave dypere i folks oppfatninger av risikojustert avkastning. Dersom forurensende prosjekter blir ansett som mindre risikable, så kan det være folk ikke ønsker å selge seg ut av disse selv om de ikke gir høyere forventet avkastning. For å forstå hva nordmenn tenker om avkastningen på ulike typer selskaper (grønne og forurensende) i ulike fremtidsscenariorer, har dette prosjektet dermed startet en undersøkelse av dette spørsmålet som skal resultere i en egen forskningsartikkel.

This project has demonstrated that a majority of owners of the world's largest sovereign wealth fund have a preference for using the ownership power to influence firms to become greener. On the other hand, owners on average are reluctant to divest from polluting stocks. Since it is the owners that ultimately decide, an important take-away message from this paper is that focusing on green shareholder influence rather than divesting may be a more fruitful strategy for people that want to impact firms to become greener. The results are valuable for several reasons. Practically, they enhance our understanding of how Norwegians expect the Oil Fund to wield its influence. The findings have already been communicated to policy makers and the wider public. Academically, they offer insights into how owners' preferences for various impact strategies are formed and their equilibrium effects. This result, together with the other main findings of the project, will soon be made publicly available through a working paper.

I want to understand the equilibrium effects of divesting and shareholder voting. By equilibrium effects, I here refer to the effect of the strategies conditional on the consequences of the actions of other investors. The focus on equilibrium strategies and incentives is important for understanding the real-world consequences of the different strategies. I first construct a theoretical model to analyze the equilibrium effects of divesting and shareholder voting. I then test the predictions from the model using experimental survey evidence. More details are provided in the project description.

Budsjettformål:

FINANSMARK-Finansmarkedet