Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

AltGreen - Triggering green decision-making

Alternativ tittel: AltGreen - Triggere for bærekraftige kjøpsbeslutninger

Tildelt: kr 16,0 mill.

Global oppvarming utgjør en betydelig trussel over hele verden, og Norge, med sine høye CO2-utslipp, er intet unntak. Den gjennomsnittlige nordmannens karbonavtrykk er 45% høyere enn det europeiske gjennomsnittet, og landet har bare klart en 1% reduksjon i utslipp siden 1990, sammenlignet med EUs 23%. Denne situasjonen understreker et kritisk behov for endring, spesielt i husholdninger, som står for over 60% av drivhusgassutslippene. Nordmenn, spesielt den yngre generasjonen, er ivrige etter å adoptere en mer bærekraftig livsstil, men møter utfordringer som mangel på bevissthet om grønne produkter/tjenester og oppfatningen av at bærekraftige valg er lite givende eller dyre. Vårt prosjekt tar sikte på å takle disse utfordringene ved å utnytte data for å fremme bærekraftig livsstil. Vi planlegger å utvikle en personlig bærekraftig kjøpspoengsum for forbrukere og bedrifter, basert på deres transaksjonshistorikk. Dette vil bli supplert med AI-drevne brukerprofiler, som integrerer ulike datatyper som PSD2-data, linjeelementdata, brukerdata og data om appbruk. I tillegg vil vi lage algoritmer for å forutsi hvilke funksjoner som kan øke bærekraftig oppførsel, og dermed forbedre miljøpåvirkningen til enkeltpersoner og bedrifter. Dette initiativet forventes å gi individer mulighet til å ta mer informerte beslutninger og motivere bedrifter til å adoptere grønnere praksis. Det representerer et avgjørende skritt mot å fremme en kultur for bærekraft i Norge, og bidrar til en grønnere fremtid.

The dire consequences of global warming are looming on the horizon and quick steps need to be taken not only by large companies and governments but also by individuals who provide the demand for certain unsustainable products (e.g., meat, avocados, etc.) and services (e.g., flights, cars, etc.). The entire world is facing a threatening climate crisis and Norway is also partially to blame. Before the COVID-19 pandemic, in comparison to the average European citizen, the average Norwegian emitted 45% more CO2. And while the EU cut its emissions by 23% since 1990, Norway’s emission cuts were a meagre 1%. There is ample room for improvement and there are many avenues of change for Norway. Household decisions account for a whopping 60%+ of greenhouse gas emissions. Switching to a greener diet, greener transport choices, sustainable products, waste reduction, choosing local over international, etc. are all methods within everyone’s reach to change their behaviour. However, while 80% of Norwegians (especially younger generations) would like to live a more sustainable lifestyle, encouraging behavioural changes can be difficult, there is a lack of awareness of green products/services, and sustainable choices can be perceived as unrewarding and/or expensive. In this project we seek to understanding how user profiles (based on PSD2 data, line item data, user data, and app usage data) and Fauna features influence green behaviour. We will research and develop - A personal sustainability buying score for both all consumers and companies based on their transaction history - AI that combines various data to create detailed user profiles - Algorithms that predict which features will lead to increased sustainable behaviour and thus increase a user’s green score

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena