Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Unregistered Transport - Mobility, Safety and new Technologies

Alternativ tittel: Uregistrert Transport - Mobilitet, Sikkerhet og ny Teknologi

Tildelt: kr 3,7 mill.

Det er lite kunnskap om trafikkomfang og ulykker når det gjelder fritidsaktiviteter i Norge. Hvor mye folk går, sykler, kjører båt, snøscooter osv. vet vi lite om. Grunnen er at mye av denne aktiviteten ikke trenger formell godkjenning gjennom førerkort osv. Det er dermed lite systematisk registrering av slik aktivitet og av ulykker i forbindelse med aktiviteten. Prosjektet 'Uregistrert Transport - Mobilitet, Sikkerhet og ny Teknologi' (UTMOST) har hatt som formål å skaffe til veie data om eksponering og ulykker i slike 'marginale' transportformer. I tillegg til å benytte spørreskjemaer har vi hatt som formål å utnytte og videreutviklet app-teknologier som kan logge turdata. UTMOST-prosjektet har gitt ny og viktig informasjon om trafikkomfang, ulykker, skader og risiko på områder der vi mangler kunnskap i dag. Prosjektet har også gjort det mulig å sammenligne risikonivå mellom ulike typer av aktiviteter. Slike sammenligninger vil kunne ha viktige policyimplikasjoner når det gjelder å prioritere sikkerhetstiltak mellom ulike typer aktivitet. Prosjektet har også gitt viktige innsikter i mulighetene og begrensningene ved å benytte app-teknologi for å registrere reiser. I 2015 ble det gjennomført kartlegging av sykling i Oslo og i Harstad ved hjelp av survey og mobilapplikasjonen "MOVES". Samme år ble også bruk av fritidsbåt kartlagt ved hjelp av en survey til båteiere registrert i småbåtregisteret. Skoler og skolebarn er rekruttert til å gjennomføre kartlegginger ved hjelp av «Trafikkagenten» gjennom 2015 og 2016. Våren 2016 gjennomførte vi en stor survey om bruk av snøscooter. Basert på eksponeringsdata i de ulike transportformene har vi beregnet risiko (ulykker og skader per utkjørt distanse) ved hjelp av rapporterte skadedata fra survey og registrerte skader fra utvalgte sykehus som systematisk registrer skader i forbindelse med ulike aktiviteter. Vi har gjennomført beregninger for sykkel, både i trafikk og off-road, for fritidsbåt og for snøscooter. Data er analysert og resultatene er rapportert i form av tre TØI-rapporter. Resultatene vil bli publisert internasjonalt i Safety Science eller Accident Analysis and Prevention.

The proposed project aims to obtain data on exposure and accidents on 'marginal' modes of transport by exploiting new developments in information technology, and as such addresses the prioritized theme 1: Interaction between technology and individual/orga nization/society with regard to transportation safety. The project is organized in six work packages (WPs). The first WP "Alternative methods and technologies to be utilised for mapping exposure and risks" will be an overarching task investigating i nto the possibility to gain better data on exposure and risks by use of mobile app technology for mapping exposure, resulting in an operational device to be used in subsequent WPs. WPs 2-5 are case studies of modes of travel that are currently poorly co vered with respect to exposure and accidents: WP2 Children's travels to school, WP3 Leisure boat travel, WP4 Walking and cycling on and off roads and WP5 Snow scooter and ATV travel. We will use both traditional survey techniques and new app technology to register trip data and obtain data on travel volumes. We will utilize a unique data source (Harstad Injury Data Base) along with self reports to map accidents/injuries and provide nationwide accident and risk estimates for the groups studied. WP6 wil l sum up and disseminate results both about exposure, accidents and risks for the travel modes covered and about implications for planning and policy both for the use of app technology to obtain data and in practice to inform authorities about safety crit ical issues. Users will be involved in all stages of the project, and results will be disseminated to stakeholders and the research community through scientific journals, presentations at international conference and research reports. The project will an swer to the demand in the TRANSIKK program for new prioritization tools in order to improve safety and security governance, and to a stated demand from the program committee for methodological innovation.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025