Tilbake til søkeresultatene

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Mobility Zero Emission Energy Systems

Alternativ tittel: Nasjonalt forskningssenter for nullutslippstransport

Tildelt: kr 120,0 mill.

Norge har tilgang til store mengder med kraft fra fornybare kilder, som blant annet kan benyttes til å produsere elektrisitet og hydrogen til transportformål. Da senteret startet opp i 2017 var det kun tilgjengelig batteri- og hydrogenteknologi for bruk i lettere kjøretøyer. Norges ambisiøse mål for lav- og nullutslipp i transport har krevd forskning og utvikling på batteri- og hydrogenteknologi for tyngre anvendelser innen transport (vei, bane og sjø). Dette var motivasjonen for å etablere et nasjonalt forskningssenter som kunne arbeide langsiktig på nullutslipp i transport. Hovedformålet med MoZEES, et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), var å bidra til utvikling av nye batteri- og hydrogenmaterialer, -komponenter og -systemer for applikasjoner innen transportsektoren (vei, bane og sjø). Forskningssenteret bidro til design og utvikling av sikre, pålitelige og kostnadseffektive nullutslippsløsninger for transport. Det har også vært et sterkt fokus på utdanning. I MoZEES ble det fullført 11 doktorgradsavhandlinger (ytterligere 2 skal fullføres i 2025 og 2026), 12 postdoktorgradsoppgaver og 28 masteroppgaver i løpet av prosjektperioden (2017-2024). Fokusområdene for forskningen i senteret har vært: 1. Nye materialer og prosesser for industrielle nisjemarkeder for batteri og hydrogen 2. Batteri- og hydrogenkomponenter og -teknologier for eksportrettede produkter 3. Batteri- og hydrogensystemer for applikasjon i eksisterende og nye transportmarkeder (vei, bane og sjø), med et spesielt fokus på maritime applikasjoner 4. Nye systemløsninger og tjenester, med fokus på bærekraftige og tekno-økonomiske farbare veier mot nullutslipp i transportsektoren MoZEES har vært et samarbeid mellom 4 forskningsinstitusjoner (IFE, SINTEF, TØI og FFI), 3 universiteter (UiO, NTNU og USN), 7 offentlige partnere, 2 private interesseorganisasjoner og 21 nærings- og industripartnere (tall fra utgangen i 2024), inkludert leverandører av materialer, nøkkelkomponenter, teknologi, og systemer innen batterier og hydrogen. Der har også vært etablert formelle samarbeidsavtaler med fire utenlandske universiteter: RWTH Universitet i Aachen (Tyskland), Universitet i Uppsala (Sverige), Universitet i California Davis (USA) og Universitet i Genova (Italia). Institutt for energiteknikk (IFE) ved Kjeller var vertskap for FME MoZEES i hele prosjektperioden. En nasjonal studie om effektene av energiforskningen i Norge ble gjennomført i 2024/2025. Hovedformålet med denne studien var å evaluere effektene av forskningen utført innenfor de nasjonale FME-sentrene og deres tilknyttede prosjekter. Effektene av forskningen ble evaluert med hensyn til miljømessige, tekniske og økonomiske parametere (utslipp, effektivitet, forsyningssikkerhet, kostnadsreduksjoner og forretningspotensial). MoZEES scoret godt på alle disse evalueringskriteriene, spesielt på de tekniske og miljømessige parameterne. MoZEES bidro til utvikling av flere nye batteri- og hydrogenteknologier og systemer, og støttet flere av industripartnerne i senteret med relevant forskning for innovasjoner og pre-kommersielle utviklinger. Senteret ga også verdifulle og nyttige innspill til offentlige partnere for planleggingen av neste generasjon nullutslippstransportsystemer.

MoZEES has played an important role as a long-term, structured national effort to strengthen research, innovation, and collaboration on battery and hydrogen technology and zero-emission energy systems for transport. The Center has contributed to building a solid foundation for new research and innovation in new energy technologies and has established a knowledge base for further development of integrated zero-emission energy and transport systems. In addition to the technological progress and scientific output achieved, the Center has fostered and nurtured close partnerships between research institutions, industry actors, and public stakeholders. This collaborative environment serves as a platform for continued common research and innovation. MoZEES has also played a key role in the training of a new generation of young researchers that now have skills highly relevant for both academia, research, industry, and the public sector. Many of these researchers are already contributing to research, development, and innovation ecosystems in Norway and abroad. The main outcomes and results from MoZEES are today being used in new battery and hydrogen research projects, including FME BATTERY and FME HYDROGENi. The R&D conducted by the Industrial Partners in the Center is continuing in different technology developments, systems demonstrations, and commercialization activities, both nationally and internationally. It can therefore be concluded that MoZEES has had an impact on the technology development and design of our future zero emission energy transport systems, particularly those based on battery and hydrogen technology for heavy-duty transport applications on road, rail, and sea.

Norway has access to vast amounts of renewable power, some of which can be used to produce electricity and hydrogen for transport. Battery and hydrogen technologies have been demonstrated for use in light duty zero emission transport applications. In Norway there are ambitious goals for low- and zero-emission transport, but further developments are needed before new battery and hydrogen technologies can be introduced into heavy-duty transport sectors (road, rail, and sea). This is the motivation to establish a long-term national research effort on zero-emission energy systems for transport. The main objective with MoZEES is to be a Center for environment-friendly energy research with focus on new battery and hydrogen materials, components, technologies, and systems for existing and future transport applications on road, rail, and sea. There will be a specific focus on research that leads to innovations in several areas. The goal is to contribute to the design and development of safe, reliable, and cost competitive zero-emission transport solutions. There will also be a strong focus on higher education and scientific output; 13 PhDs and 5 post.docs. will be funded by the Center. The Center is a collaboration between four research institutes (IFE, SINTEF, TØI, and FFI), three universities (UiO, NTNU, and HSN), 22 industry partners, 3 private and 7 public organizations. The commercial and industrial partners include materials specialist, component manufacturing, and technology companies; bus, car and logistic companies; an electric ship builder; and certification companies. The public partners include the national Road, Rail, and Coastal authorities, two counties, one Port Authority, and a national funding agency for renewable energy and alternative transport. Public dissemination will be facilitate by the seven public partners and thee private interest organizations. IFE is the host for the Center.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Temaer og emner

Fornyelse og innovasjon i offentlig sektorInnovasjonsprosjekter og prosjekter med forpliktende brukermedvirkningInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetPortefølje ForskningssystemetPolitikk- og forvaltningsområderSamferdsel og kommunikasjonPolitikk- og forvaltningsområderMiljø, klima og naturforvaltningLavutslippPortefølje InnovasjonKlimarelevant forskningAnvendt forskningBransjer og næringerEnergi - NæringsområdePolitikk- og forvaltningsområderEnergi - Politikk og forvaltningGlobale utfordringerLTP3 Rettede internasjonaliseringstiltakPolitikk- og forvaltningsområderEnergiEnergibruk i transport, batteri/elMaritimSjøtransportEnergiPolitikk- og forvaltningsområderNæring og handelLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneBransjer og næringerInternasjonaliseringMobilitetLTP3 Hav og kystTransport og mobilitetLTP3 Innovasjon i stat og kommuneMiljøteknologiLTP3 Høy kvalitet og tilgjengelighetMiljøteknologiAnnen miljøteknologiInternasjonaliseringLTP3 Bærekraftige byregioner og transportsystemerMiljøvennlig energiEnergibruk i transport, hydrogenMaritimMiljøvennlig energiEnergibruk i transport, batteri/elPortefølje Banebrytende forskningLTP3 Havteknologi og maritim innovasjonKutt i utslipp av klimagasserLTP3 Miljøvennlig energi og lavutslippsløsningerFornyelse og innovasjon i offentlig sektorLTP3 Fagmiljøer og talenterNaturmangfold og miljøBærekraftig energiNaturmangfold og miljøMiljøteknologiEnergiEnergibruk i transport, hydrogenNaturmangfold og miljøPortefølje Energi og transportLTP3 Klima, miljø og energiGrunnforskning