Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Electromobility LAb Norway

Alternativ tittel: Elektromobilitets LAb Norge

Tildelt: kr 7,0 mill.

Hovedformålet med ELAN har vært å etablere forbedret og eksakt kunnskap om markedsutviklingen for elbiler, og innovasjonene og strategiene som kan bidra til å ekspandere markedet. Prosjektet støttet dermed opp under de nasjonale målene for utvikling av Norge i retning av å bli et lavutslippssamfunn. Elbiler hadde en markedsandel på 20% av nybilsalget i 2017, og har uten store utfordringer blitt tatt i bruk av flerbilshusholdninger siden 2012. I nasjonal transportplan har Stortinget vedtatt målet. For å nå om at det bare skal selges nullutslipps¬personbiler fra 2025 må både en- og flerbilshusholdninger ta elbiler o bruk de nærmeste årene. Da må nye og sterkere barrierer, spesielt knyttet til rekkevidde, ladetid og infrastruktur, overvinnes. Innovasjoner innenfor teknologi og politikkutforming og mobilisering av nye aktører må til. Dette er Norge langt å vei til å oppnå med en elbilsalgsandel på 65% i 2021. For å øke kunnskapen om hvordan en kan nå 100% elbilsalg i Norge fra 2025 og bidra til den internasjonale forskningsfronten har ELAN publisert 3 artikler, ett bokkapittel, 4 TØI rapporter, og bidratt til 2 artikler og ett bokkapittel. De viktigste dokumentene og resultatene er beskrevet nedenfor. Artikkelen “Retrospective Total Cost of Ownership analysis of Battery Electric Vehicles in Norway”, fant at elbiler har vært konkurransedyktige med nye bensinbiler fra 2011, og brukte bensinbiler fra ca. 2013. Dette har bidratt til utviklingen av elbiler som hovedteknologi for en av bilene i flerbilshusholdninger. Noen insentiver kan nedskaleres uten at elbiler mister konkurranseevnen. Artikkelen (i review) “The 1990 to 2020 Technology Innovation System supporting Norway’s BEV revolution» bruker TIS rammeverket (Technology Innovation System) for å se på hvordan innovasjon i bilbransjen og norsk industri og elbiltjenestesektoren har bidratt til å etablere verdens største elbilmarked. TØI rapporten “Simulating the trade-off between public revenues and environmental objectives of the transition to plug-in electric vehicles”, viser at det er mulig å redusere elbilinsentiver og samtidig opprettholde elbilmarkedet slik at staten kan beholde avgiftsinntekter fra personbilene. ELAN bidro til Frisch/UiO Artikkelen “Would my driving pattern change if my neighbor where to buy and emission-free car?” så på om det er smitteeffekt mellom elbilinsentiver (som kan gi økt bilbruk) og eiere av bensin og dieselbiler (at de også kjører mer). En slik effekt, hvis den finnes, er veldig svak. Artikkelen “Fast Charging – Evidence from the Norwegian Market” analyserte 2 år med bruksdata for hurtigladere fra 2 operatører og fant at gjennomsnittsbilisten 2016-2017 fikk ca. 5 % av energien fra hurtigladere og at hver sesjon var på ca. 20 min der 10 kWh ble ladet med en gjennomsnittseffekt på 30 kW, med stor variasjon mellom sesonger og brukere. Bokkapittelet “Norway the world leader in BEV adoption. Book chapter in „Who’s driving electric cars”, summerer opp den norske elbilutviklingen fram til 2020 som ett bidrag for å gi internasjonalt publikum en bedre forståelse av den norske elbilutviklingen relativt til utviklingen i andre land. TØI rapporten “Battery electric vehicle user experiences in Norway’s maturing market”, undersøkte elbileiernes bruks- og kjøpsmønster og sammenlignet det med bensinbileiere. Sammenlignet med tidligere undersøkelser blir elbileiere mer lik vanlige bilieiere og bruker elbiler like intensivt. TØI rapporten “Norwegian business opportunities on the way to an electrified transport sector” fant at ladeinfrastrukturaktører og bedrifter som lager ladere samt materialer til batterier er gode forretningsmuligheter. TØI rapporten “Electromobility status in Norway: Mastering long distances – the last hurdle to mass adoption” ser spesielt på lengre reiser og tids- og kostnadsbruk for ett gjennomsnittlig reisemønster. Hovedfunnet er at elbileiere reiser svært billig i hverdagstrafikk, men med økte tidskostnader på lange reiser. For elbiler med større batterier er kostnadsregnestykket positivt. Artikkelen (bidrag) “A review of consumer preferences of and interactions with electric vehicle recharging infrastructure” oppsummerer global kunnskap om hvordan ladeinfrastruktur brukes og hvor mye som trengs og hvor. Det kommende konferansepaperet “Transition from ICEV to BEV: How do personal usage patterns change?” hvordan elbilkjøp påvirker kjøremønsteret ved hjelp av dataloggere, men det viste seg utfordrende å rekruttere nok brukere. Syv “Policy Brief” utgitt av “The International EV Policy Council” som ELAN har gitt bidrag til, beskriver den globale felleskunnskapen om: “Developing Charging Infrastructure for Consumer”, “Understanding reoccuring incentives”, “Strategies to Drive the Consumer Adoption of Electric Vehicles in Cities”, “Exploring the Role of Plug-In Hybrid Electric Vehicles in Electrifying Passenger Transportation”, “Increasing consumer Awareness and Knowledge”, “Understanding ZEV Mandates”

ELAN har gitt betydelig ny kunnskap om adopsjon av elbiler og mulighetsrommet fremover i tid knyttet til balansering av insentiver opp behovet for statlige avgiftsinntekter og målet om bare å selge nullutslippsbiler fra 2025. En nøkkelfaktor fremover vil være å sikre tilstrekkelig tilgang til god nok ladeinfrastruktur til at alle bilbrukere kan erstatte bensin- og dieselbilen med elbiler, det være seg om de bor i en by uten lademulighet hjemme, i en enebolig med enkel tilgang eller i mer spredtbygde strøk der det kan være langt mellom hurtigladerer og mer krevende klima. Samtidig må det opprettholdes en viss økonomisk fordel ved å velge elbil men den kan være lavere når barrierer mot elbilbruken reduseres gjennom elbiler med lenger rekkevidde og utbygging av mer ladeinfrastruktur. Gjennom internasjonale publiseringer i renomerte tidsskrifter er kunnskap med høy kvalitet spredt nasjonalt og internasjonalt. Prosjektet har også hatt en omfattende spredning av resultater gjennom presentasjoner for norske og utenlandske politikere, forskere og markedsaktører på konferanser, i møter og webinarer.

The main purpose of the ELAN project is enhanced and accurate knowledge on the diffusion of electric vehicles and on the innovations and strategies required to reach Norway?s ambitious national goals for the low emission society. Using state of the art research methods, the project will monitor and take advantage of the extraordinary battery electric vehicle market development taking place in Norway. Battery electric passenger vehicles (BEVs) reached a market share of 17% in Norway in 2015 and have effortlessly been taken into use by multivehicle households. The 2016 National Transport Plan proposal states that only zero emission vehicles shall be sold from 2025. The BEV market must thus be extended also to single vehicle owning households leading to a need to overcome much more challenging user barriers, related to range, charge time and infrastructure. Innovations on many levels, in an extensive interplay between technology, policy and new and existing actors, will be required. The results will be large reductions in fossil fuel use and greenhouse gas emissions, paving the way for a future-oriented city and regional development, as well as innovation in enterprises and the development of new solutions. Previous research will quickly be outdated, consequently new and deeper research based knowledge will be needed. The ELAN project will take the form of an «electromobility lab», enhancing the knowledge on (i) the potential for completely replacing the sales of ICE passenger vehicles with electric vehicles by 2025, (ii) the prerequisites for achieving such a target, and (iii) the short and long term societal consequences of doing so. A broad research framework, combining different theories and paradigms, i.e. socio-economic concepts with econometric modelling, will be used by ELAN researchers in the systematic analysis of the BEV diffusion in Norway. Collection of empirical data required for the analysis will be done using novel collection methods.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi

Temaer og emner

InternasjonaliseringFornyelse og innovasjon i offentlig sektorInnovasjonsprosjekter og prosjekter med forpliktende brukermedvirkningInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidEnergiEnergiEnergibruk i transport, batteri/elKlimaRammebetingelser og virkemidler for utslippsreduksjon og karbonopptakFornyelse og innovasjon i offentlig sektorKlimarelevant forskningEnergiEnergipolitikk, økonomi og samfunnsspørsmålLavutslippLTP3 Innovasjon i stat og kommuneNaturmangfold og miljøBærekraftig energiBransjer og næringerEnergi - NæringsområdePortefølje Klima og miljøPortefølje InnovasjonPolitikk- og forvaltningsområderBransjer og næringerTransport og samferdselBransjer og næringerPolitikk- og forvaltningsområderEnergi - Politikk og forvaltningKutt i utslipp av klimagasserGlobale utfordringerPolitikk- og forvaltningsområderMiljø, klima og naturforvaltningLTP3 Klima, polar og miljøGrunnforskningPolitikk- og forvaltningsområderSamferdsel og kommunikasjonPortefølje Banebrytende forskningKlimaTransport og mobilitetPortefølje Energi og transportLTP3 Bærekraftige byregioner og transportsystemerMiljøvennlig energiEnergibruk i transport, batteri/elPortefølje ForskningssystemetLTP3 Miljøvennlig energi og lavutslippsløsningerLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetMiljøvennlig energiEnergipolitikk, økonomi og samfunnsspørsmålLTP3 Fagmiljøer og talenterLTP3 Høy kvalitet og tilgjengelighetLTP3 Klima, miljø og energiLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneNaturmangfold og miljøNaturmangfold og miljøKlima