Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Push&Show - nudging for sustainable transport in urban areas with road markings, intrinsic motivation and external rewards

Alternativ tittel: ShovingAWay - en dult mot bærekraftig transport i byområder ved hjelp av veioppmerking, intern motivasjon og eksterne belønninger

Tildelt: kr 9,1 mill.

Kan små dytt eller «nudging» påvirke folk til å velge sykkel og gange istedenfor bil i hverdagen. «Nudging» er enkle tiltak som kan planlegges og utføres på relativt kort tid. Prosjektet inneholder tre arbeidsområder: ? Utforming av infrastruktur: Vegoppmerking ? Økonomiske insentiver: Lotteri ? Adferds endring: Implementeringsteknikk Vegoppmerking Har vegoppmerking for syklister betydning for hvor mye folk sykler? Tiltaket med rød asfalt i Oslo viser en gjennomsnittlig økning på 12 prosent. Derimot viste ikke undersøkelsen at sammenhengen med rød asfalt og økt sykling var bevisste handlinger. Er effekten så subtil at folk ikke merker at de blir påvirket er dette et godt eksempel på «nudging»? Våre resultater tyder ikke på at syklister eller bilister ser på den røde asfalten som en advarsel, selv om grønn asfalt kanskje ville vært enda mer forlokkende. Lotteri Kan muligheten for å vinne penger få folk til å bytte ut bil med sykkel? I 2018 ble det gjennomført et eksperiment der 600 deltakere fikk enten a) et lodd med stor gevinst, b) et lodd med stor gevinst OG mulighet for å tape alt, eller c) et fast pengebeløp for hver kilometer syklet. Resultatene viser en betydelig økning i sykling både når det gjelder lengde (km) og hvor ofte (antall dager). Sterkest effekt hadde alternativ c) i forhold til km og alternativ b) i forhold til antall dager. Implementeringsteknikk Ved hjelp av en planleggingsteknikk som skulle hjelpe folk med å overføre mål til handling ble det i 2018 gjennomført en feltstudie blant deltakere som ønsket å gå eller sykle mer. En gruppe mottok planleggingsverktøyet og den andre gruppen fikk et generelt oppgavesett ? en slags placebobehandling. Resultatene viser at det er gruppeforskjeller i både intensjoner og villighet til å delta. Som et ledd i arbeidet med å tolke dataene har vi sett på sammenhengen mellom data samlet inn med en automatisk reisevane-app og en tradisjonell survey. En vitenskapelig artikkel som sammenligner survey data med app-data er nå publisert. Resultatene fra selve forsøket viser en usikker/liten effekt på gåing, og ingen effekt på sykling. Selv om tiltaket fikk flere av deltagerne til å legge planer for å endre atferd, førte det ikke til endringer i opplevelse av mestring og opplevd kontroll og derfor heller ikke store atferdsendringer.

Vi har prøvd å skape en større bevissthet om bruken av atferdsøkonomiske prinsipper, som «nudging», i transportfeltet i Norge Vi har klargjort det teoretiske grunnlaget, og har lansert det alternative begrepet «nugging». Det har vært stor interesse for forskningen i prosjektet, med jevnlige medieopptredener og invitasjoner til både nasjonale og internasjonale konferanser. Prosjektet løftet TØIs forskning om effekter av infrastrukturtiltak (særskilt rød asfalt) for sykkel, og offentlige aktørers kunnskap om denne til et høyere nivå. Prosjektet økte TØIs bruk av apper som datainnsamlingsverktøy for reisevaneundersøkelser. Dette har igjen resultert i nye prosjekter med dette som metode, samt at TØI nå har initiert utviklingen av en norsk app som gjør dette. Bruken av lotteri som påvirkningsverktøy har fått et visst fotfeste hos offentlige aktører. Vi har basert på disse forsøkene utviklet nye prosjekter om temaet, og har fire ulike NFR prosjekter som bygger videre på dette.

Norwegian policy targets of increased active transport require policies to improve conditions for soft mobility. In the project, we will evaluate three types of easy-to-implement measures inspired by the principles of nudging, for increased active transport, and also targeting risky driver behaviour to mitigate the traffic risk for cyclists and pedestrians. 1) Tax exemptions has been suggested as a measure for increased bicycling. The same gain can theoretically be achieved at a lower price with a lottery. We will recruit participants for an experiment where they get one token for every kilometre walked/bicycled. Each token is placed in the draw for a prize. 2) Implementation intentions is an effective strategy for behaviour change. We will use an innovative tool (volitional help sheets) to help participants cycle or walk more for everyday travel, and to reduce undesirable driver behaviour. The tool works by linking known critical situations to theory based goal-directed responses. It will be the first example of such a tool catering for a broader public, and will allow for investigating how nudging for walking/cycling relates to multimodal travel. 3) Road markings for cyclists are conveyors of information, as much as legal and physical regulations of movement, but little research has focused on mode change. We will lay the theoretical grounds for nudging as a planning principle, and study the effects of clearer design/signing (i.e. colouring bicycle lanes) in three cities, using count data as well as survey, video and mobile data. Comparing results across cities will provide knowledge on how nudging plays out in different situational contexts (i.e. city size, infrastructure conditions, behavioural prevalence). For all measures, the effect will be tested by a trial group(/section) and compared with relevant control groups, and behaviour change will be measured with an app. Cost benefit assessments will be made in order to give systems-wide recommendations.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025