Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

SET 10: Task 39 Hydrogen i maritim transport

Alternativ tittel: Task 39 Hydrogen in the maritime

Tildelt: kr 0,85 mill.

Bærekraftig maritim transport er svært viktig rene hav, klima og miljø samt verdenshandelen og det forventes at denne vil øke betydelig frem mot 2035. Nye fremdriftsystemer, hydrogen og brensel celler er lovende teknologier som kan bidra til reduserte utslipp i maritim transport. Dette prosjektet har bidratt med kunnskap om bruk av hydrogen i det maritime. Prosjektet har samlet spisskompetanse fra shipping, klasseselskaper og forskning for å bidra med ny kunnskap. Målet har vært å bidra til ny forskning, teknologi overvåkning og nye rammeverk for bruk av hydrogen i det maritime. Prosjektet har i hovedsak bidratt til å etablere viktig internasjonale møteplasser og diskusjonsarenaer. Prosjektet har bidratt til å synliggjøre og tydeliggjøre internasjonalt hydrogen som en bærekraftig energibærer for det maritime og har ledet til flere store utviklingsprosjekter. Formidling av kunnskap rundt bruk av hydrogen i dette segmentet har vært sentralt. Prosjektet har løpt i 3 år fra 2017 til 2019.

Bidratt til at IEA, IMO, FCJU, European Commission har satt fokus på mulighetene for bruk av hydrogen i det maritime. Økt kunnskap om området. Etablert internasjonalt ekspert nettverk knyttet til tema.

Sjøfart er den viktigste transportmiddel over hele verden og 90% av verdenshandel transport går med skip. Containertrafikken er antatt å vokse raskt, og volumet forventes å være tredoblet innen 2035 (OECD rapport på 'Ocean Economy'). Sjøfart er den mest energieffektive måten å transportere bulklast men sjøfart bidrar fortsatt til noe av det årlige globale utslipp av klimagasser (GHG). Klimagasser bidrar til oppvarming av klimasystemet og påvirker menneskers helse. Miljølovgivning og miljøbekymringer fungere som incitamenter til å redusere utslippene av sjøfart. Blant de mulige alternativer er nye fremdriftssystemer og hydrogen og brenselceller er vurdert som lovende fremtidige teknologier. Hydrogen kan produseres fra forskjellige kilder, for eksempel elektrolyse. Når hydrogen er produsert fra fornybare kilder, er det lite miljøavtrykk. Videre, når hydrogen anvendes i brenselceller, er kun vanndamp det lokale utslippet. Det er derfor nødvendig å utforske både bruk av elektriske fremdriftssystemer samt ulike typer hydbride løsninger. Dette prosjektet (IEA HIA Task 39) vil øke kunnskapen og kompetansen på bruk av hydrogen i sjøtransport. Dette skal oppnås ved å skape et globalt nettverk av leverandører av hydrogen og brenselceller, rederier, rådgivning- og kvalitetssikring- og forskningsinstitusjoner som sammen skal bidra med forskning og utvikling. Ambisjonen er å bidra til forskning innenfor området, ha oversikt over pågående internasjonale aktiviteter, samt å bidra til å legge fundamentet for utvikling av et globalt regelverk på området.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi