Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

PILOT-E Urban Water Shuttle - Et nullutslipps fartøyskonsept for hurtiggående passasjertransport

Alternativ tittel: Urban Water Shuttle - A zero emission passenger transport vessel

Tildelt: kr 10,5 mill.

Prosjektnummer:

269154

Prosjektperiode:

2017 - 2019

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Sjøen kan i større grad brukes innen kollektivtransport i byer og større tettsteder. Dette kan avlaste overbelastede veinett og spare storsamfunnet for kostbare klimabelastende utbygginger. I tillegg kan det gi kollektivreisende en effektiv og komfortabel og null utslippsfri transportform. Å utvikle nullutslippteknologi tilpasset hurtiggående fartøy kan gi store gevinster i form av reduserte miljø- og klimautslipp. Urban Water Shuttle (UWS) er et kostnadseffektivt miljø- og klimavennlig transportkonsept. UWS-konseptet viderefører norsk,verdensledende kompetanse på energieffektive løsninger i hurtigbåt . Den overordnede ideen for dette prosjektet er å realisere UWS-konseptet fra å være et konseptdesign til å bli et kommersielt markedsledende produkt for miljø- og klimavennlig passasjertransport, både nasjonalt og internasjonalt. Prosjektet vil gjennom tett samarbeid mellom forsknings- og industripartnere, videreutvikle dagens "state of the art" for batterielektriske fremdriftssystem slik at nullutslipps hurtiggående fartøy effektivt kan realiseres i kollektivsamband. UWS har som målsetting å demonstrere konseptet i en kommersiell rute. I det videre markedsarbeidet vil det fokuseres på å utvikle fartøysløsninger for ruter i befolkningstette områder ved sjø, elver eller innsjøer, både nasjonalt og internasjonalt.

Generelt er all måloppnåelse oppsummert i Sluttrapporten. Infrastrukturer for elektriske hurtigbåter: Elektriske hurtigbåter kan med fordel benyttes for ruteprofiler som er benyttet i prosjektet. Ladestrukturer på land må tilrettelegges for nok energi og tilgjengelighet. Antall båter og størrelser må vurderes i ruter som skal benyttes for elektrisk drift.Tid ved land må tilpasses i størst mulig grad slik at lading kan fortaes med minst mulig investering. Prosjektet har utviklet båter med hastigheter > 25knop med batterikapasiteter over 4000 kWh slik at minimum av ladetid er nødvendig over dagen. Båt kan utrustes med mindre batterikapasitet med høyere ladekapasitet og hyppigere lading. Kommersialisering av elektriske hurtigbåter: Erfaringer fra prosjektet tilsier at det er vanskelig å få startet kommersialisering av eletriske båter i offentlige ruter i Norge.Det må tilrettelegges for en bedre prosess for pilotering og utprøving av nye innovasjoner i det offentlige.

Sjøen kan i større grad brukes i kollektivtransporten i byer og større tettsteder. Dette kan avlaste overbelastede veinett og spare storsamfunnet for kostbare klimabelastende utbygginger. I tillegg kan det gi kollektivreisende en effektiv og komfortabel transportform. Å utvikle nullutslippteknologi tilpasset hurtiggående fartøy kan gi store gevinster i form av reduserte miljø- og klimautslipp. Urban Water Shuttle (UWS) er et konsept som er utviklet for å tilby miljø- og klimavennlig passasjertransport som samtidig er kostnadseffektiv. UWS-konseptet viderefører norsk,verdensledende kompetanse på energieffektive løsninger i hurtigbåt . Det bygger videre på kunnskap og erfaring fra bedriftene som har utviklet og bygget miljøteknologi-prosjekter som MF Ampere (verdens første batterielektriske bilferge), FellowSHIP og MF Folgefonn (hvor miljøteknologi er benyttet og testet om bord på eksisterende fartøy). Den overordnede ideen for dette prosjektet er å realisere UWS-konseptet fra å være et konseptdesign til å bli et kommersielt markedsledende produkt for miljø- og klimavennlig passasjertransport, både nasjonalt og internasjonalt Prosjektet vil gjennom tett samarbeid mellom forsknings- og industripartnere, videreutvikle dagens "state of the art" for batterielektriske fremdriftssystem slik at nullutslipps hurtiggående fartøy effektivt kan realiseres i kollektivsamband med tilsvarende transportproduksjon som dagens dieseldrevne-baserte fartøy utfører. UWS benytter kollektivruten Askøy-Bergen som case for en slik realisering, hvor transportproduksjonskrav fra øvrige samband, f.eks. Oslofjorden og Stavanger-regionen, vil gi føringer for utviklingsarbeidet med fartøyet og nullutslippsløsningene. I det videre markedsarbeidet vil det fokuseres på å utvikle fartøysløsninger for ruter i Oslofjorden, Stavanger-regionen og andre befolkningstette områder ved sjø, elver eller innsjøer, både nasjonalt og internasjonalt.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi