Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Ship Transport at Trondheimsfjorden

Alternativ tittel: Autonom skipstransport på Trondheimsfjorden

Tildelt: kr 4,4 mill.

For å få overført mer gods til sjø er det interessant å se på muligheten for å bruke helt ubemannede og relativt små fartøy til å etablere nye lav-kost og fleksible transportsystemer i norske fjorder og langs kysten. Disse kan også kobles til kontinentale ruter og gi høyere hastighet og lavere kostnad for de større skipene som trafikkerer kysten og ned til kontinentet. De små skipene kan levere og hente gods nærmere kundene. Totalt gir dette et mye bedre tilbud som kan bedre konkurranse mot lastebil, både på lange og medium avstander. ASTAT-prosjektet undersøker et slikt transportsystem for kort- og mellomdistanse transport mellom hovedterminaler for kystskip og mindre havner og kaier rundt Trondheimsfjorden. Dette er skjermet farvann med relativt lite trafikk som er godt egnet til denne typen transportsystem. Konseptet har blitt presentert flere steder i utlandet og det er opplagt at liknende løsninger kan brukes mange andre steder enn i Norge, inkludert på innenlandske vannveier på kontinentet. Dette betyr også at det ligger et stort eksportpotensial i teknologien og operasjonelle løsninger for å realisere dette. Prosjektet har også sett på mer lokal bulktransport av tømmer og grus. Her er et av problemene høy og økende alder på flåten og vanskeligheter med å finne kapital til å fornye den i henhold til mer moderne utslipps- og miljøstandarder. Et viktig element i ASTAT er derfor å se på kapital- og operasjons-kostnaden for slike nye transportsystemer, spesielt når man ser på mulig innsparinger i andre deler av logistikken enn selve skipstransporten. Her er det store muligheter for besparelser og dette er antagelig nødvendig for å fornye flåten slik at vi unngår at store mengder bulktransport blir overført til veinettet.

Kunnskap fra ASTAT er brukt som grunnlag for prosjektering av ny tømmerkai på Orkanger, i regi av Trondheim Havn, men med 21 mill kr i tømmerkaimidler fra Statsbudsjettet i 2018 ASTAT har vist at ubemannede skip kan være lønnsomme, dette kan gi flere realiseringsprosjekter. Resultater tas med inn i prosjekter som startet og starter i 2019. Maritime Robotics har nytt forretningsområde: "Transportation", samarbeid med Rakuten og er i gang med autonom sunbåt i Kristiansund.

Autonomy is seen as a possibility for maritime transport to meet today's and tomorrow's competitiveness, safety and sustainability challenges [1]. On the waterways, autonomous ships and barges are emerging as ideas all over Europe. This is a rapid development where Norway also needs to speed up. Fully unmanned short sea ships can significantly increase competitiveness of waterborne traffic over trucks and by that reduce pollution and greenhouse gas (GHG) emissions from transport. A fully unmanned ship also has significant safety benefits and will reduce GHG emissions also compared to manned ships with the same capacity. The project proposal is to do a design and concept study, exploiting SINTEF' experience from the MUNIN and SEATONOMY projects on autonomous system development, together with the partners knowledge of ship, components and business case designs, to develop a transport system based on a fully unmanned vessel. The project will also improve the SEATONOMY method so that it can provide the necessary documentation for more rapid approval of the vessel. The extension and the verification of the methodology will be done in cooperation with authorities (Kystverket and Sjøfartsdirektoratet) to make sure that the method can actually be applied also in Norwegian rule making and approval procedures and that the design method can produce documentation that can simplify the approval procedures. The expected outcome of the two-year project is a ship and business case design, a cost-benefit analysis and a plan for approval of the ship once it is built. This will be sufficient background for launching a full scale development and deployment project over the following three years with commercial backing. The project is organised in 7 main activities: 1)Business case development 2)Ship design 3)Port design 4)Safety and cost benefit analysis 5)1)Overarching coordination activity for running interative development process and 6)Project management.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2