Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Effektiv, Bærekraftig og Innovativ Transport Engelsk: Efficient, Sustainable and Innovative Transport

Alternativ tittel: Efficient, sustainable and Innovative Transport

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektnummer:

269701

Prosjektperiode:

2017 - 2017

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Fagområder:

Elektrifiseringen er i dag en realitet for personbiler, lastebiler vil trolig kunne følge etter slik at fremtidens miljøkrav, f.eks fossilfri tungtransport innen 2030, kan møtes. Imdilertid er det utfordringer med rekkevidde kontra nyttelast for rene batterilastebiler i langtransport, og alternativer som hydrogendrift er enda ikke utviklet til de driftsbetingelser som trengs i en lastebil. Dette prosjektet har gjort en evaluering av de teknologier som trengs for å møte fremtidens krav, sammen med en vurdering av hva som kan industrialieres og kommersialiseres av Kongsberg Automotive og dets partnere. Basert på dette ønsker konsortiet å jobbe videre mot nye innovasjonsprosjekter for å ta frem de identifiserte produkter innenfor lavutslipps tungtransport.

Elektrifiseringen er i dag en realitet for personbiler, lastebiler vil trolig kunne følge etter slik at fremtidens miljøkrav, f.eks fossilfri tungtransport innen 2030, kan møtes. Som leverandør av komponenter til mekaniske drivlinjer til busser og lastebiler står Kongsberg Automotive overfor et fremtidig teknologiskifte, der det er nødvendig å tilpasse våre komponenter til de nye drivlinjene. Per i dag er 40% av Kongsberg Automotives omsetning knyttet til produkter for tunge kjøretøyer, det vil si rundt 3,5 milliarder kroner. F.eks leverer alle våre 3 fabrikker i Norge nesten utelukkende til tunge kjøretøyer. Det er et potensiale at nye produkter tilpasset null- eller lavutslippsbiler vil kunne være et hovedprodukt for produksjon i KA's fabrikker i Norge i løpet av 1-2 tiår. Dette prosjektet skal evaluere komponenter for energifleksible og konfigurerbare drivlinjer for tunge kjøretøy. Forskjellige energiformer vil være aktuelle for forskjellige transportoppgaver: batterier kan alene ha tilstrekkelig energilagringskapasitet for korte avstander, mens hydrogenbrenselceller eller dieselgeneratorer gir kjøretøyet mer rekkevidde. Hvis en kontaktledningsnett eller "el-veier" med induksjonslading vil utvikles, vil drivlinjene ha behov for et grensesnitt til disse. Dette prosjekt er å anse som et forprosjekt for å kunne evaluere og fokusere på 1-2 konkrete produkter for et senere innovasjonsprosjekt. Partnerne i prosjektet i tillegg til KA er Sintef, Semcon Devotek og Kartverket. I tillegg vil studenter på HSN og NTNU kunne involveres løpende. Prosjektperioden er under 1 år, fra Q2 2017 til utgangen av Q3 2017, med en total kostnadsramme på noe over 4 millioner kroner

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi