En av hovedutfordringene ved bruk av elferger har vist seg å være kapasitets-begrensninger og nettforholdene i de punktene i kraftnettet der fergene skal lades opp. Digital integrering til kraftnettet på land gjennom smarte ladestasjoner med energilager og omformere gjør at man kan utnytte kapasiteten i eksisterende kraftnett bedre, samt gjøre ladeprosessen mindre avhengig av nettforholdene. Ved å lage en skyløsning med maskinlæring og kombinere informasjon om for eksempel kraftpris, nettforhold, fergens lastprofil og batterilevetid, vil den smarte ladestasjonen kunne optimalisere ladeprosessen og forlenge batterienes levetid. I tillegg vil ladestasjonen bidra til å øke overføringskapasiteten i svake distribusjonsnett ved å styre effektfaktoren i tilknytningspunktet. Den Smarte Ladestasjonen gjør elfergene til smarte og fleksible forbrukere.
Virkninger
-Mer skånsom drift av batterier - økt levetid og reduserte kostnader
-Automatisering av lading - frigjøre mannskap til andre oppgaver
-Forslag til optimal overfartstid vil kunne redusere energibruk
-Økt kunnskap om batterisystemer og drift
-Ny ladeomformer muliggjør av elektriske ferger selv der kraftnettet har lav kapasitet.
-Økt kunnskap om batterier vil kunne brukes til å utvikle mer effektive batterisystemer.
Effekter
-Omlegging til elektriske ferger vil føre til lavere CO2-utslipp for samfunnet.
-Detaljert kunnskap om kraftbruk gjennom digitaliseringsløsningen vil kunne brukes til å utarbeide nye prismodeller for kraft.
-Optimalisering av energibruk på ferger vil kunne føre til endringer i rutetabeller som gir lavere forbruk.
-Bedre batterisystemer vil kunne redusere behovet for fossile drivstoffsystemer.
I Pilot-E utlysningen søkes det om å få støtte til å utvikle en Smart Ladestasjon for elektriske og hybride ferger. En av hovedutfordringene ved bruk av elferger har vist seg å være kapasitets-begrensninger og nettforholdene i de punktene i kraftnettet der fergene skal lades opp. Digital integrering til kraftnettet på land gjennom smarte ladestasjoner med energilager og omformere gjør at man kan utnytte kapasiteten i eksisterende kraftnett bedre, samt gjøre ladeprosessen mindre avhengig av nettforholdene. Ved å kombinere informasjon om for eksempel kraftpris, nettforhold, fergens lastprofil og batterilevetid, vil den smarte ladestasjonen kunne optimalisere ladeprosessen og forlenge batterienes levetid. I tillegg vil ladestasjonen bidra til å øke overføringskapasiteten i svake distribusjonsnett ved å styre effektfaktoren i tilknytningspunktet. Den Smarte Ladestasjonen gjør elfergene til smarte og fleksible forbrukere.
Prosjektet er delt inn i fem faser;
Fase 1: Konseptutvikling
Fase 2: Bygging av nedskalert prototype
Fase 3: Konsepttest av nedskalert prototype i Trondheim
Fase 4: Bygging av fullskala pilot
Fase 5: Idriftsettelse av pilot
Prosjektet strekker seg over tre år.
Fase 1-Fase 3 består av aktiviteter relatert til forskning og utvikling av konseptet. Aktivitetene i Fase 1 er relatert til tekniske
analyser og undersøkelser av tekniske muligheter for å realisere konseptet. Denne fasen gjennomføres i løpet av 2018.
Aktivitetene i Fase 2 og Fase 3 er relatert til etablering av testoppsett og testing av nedskalert prototype i Siemens sitt testfelt i Trondheim. Disse fasene gjennomføres i løpet av 2019.
Aktivitetene i Fase 4 og Fase 5 er relatert til realisering av konseptet, som er planlagt i 2020. Demo av pilotprosjekt vil finne sted på aktuell fergestrekning med kunde.
Siemens søker om å gjennomføre Fase 1-Fase 3 uten partnere. Det er planlagt å få på plass en partner innen starten av 2019.