Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Smart Ladestasjon

Alternativ tittel: Smart Ladestasjon

Tildelt: kr 11,8 mill.

En av hovedutfordringene ved bruk av elferger har vist seg å være kapasitets-begrensninger og nettforholdene i de punktene i kraftnettet der fergene skal lades opp. Digital integrering til kraftnettet på land gjennom smarte ladestasjoner med energilager og omformere gjør at man kan utnytte kapasiteten i eksisterende kraftnett bedre, samt gjøre ladeprosessen mindre avhengig av nettforholdene. Ved å lage en skyløsning med maskinlæring og kombinere informasjon om for eksempel kraftpris, nettforhold, fergens lastprofil og batterilevetid, vil den smarte ladestasjonen kunne optimalisere ladeprosessen og forlenge batterienes levetid. I tillegg vil ladestasjonen bidra til å øke overføringskapasiteten i svake distribusjonsnett ved å styre effektfaktoren i tilknytningspunktet. Den Smarte Ladestasjonen gjør elfergene til smarte og fleksible forbrukere.

Virkninger -Mer skånsom drift av batterier - økt levetid og reduserte kostnader -Automatisering av lading - frigjøre mannskap til andre oppgaver -Forslag til optimal overfartstid vil kunne redusere energibruk -Økt kunnskap om batterisystemer og drift -Ny ladeomformer muliggjør av elektriske ferger selv der kraftnettet har lav kapasitet. -Økt kunnskap om batterier vil kunne brukes til å utvikle mer effektive batterisystemer. Effekter -Omlegging til elektriske ferger vil føre til lavere CO2-utslipp for samfunnet. -Detaljert kunnskap om kraftbruk gjennom digitaliseringsløsningen vil kunne brukes til å utarbeide nye prismodeller for kraft. -Optimalisering av energibruk på ferger vil kunne føre til endringer i rutetabeller som gir lavere forbruk. -Bedre batterisystemer vil kunne redusere behovet for fossile drivstoffsystemer.

I Pilot-E utlysningen søkes det om å få støtte til å utvikle en Smart Ladestasjon for elektriske og hybride ferger. En av hovedutfordringene ved bruk av elferger har vist seg å være kapasitets-begrensninger og nettforholdene i de punktene i kraftnettet der fergene skal lades opp. Digital integrering til kraftnettet på land gjennom smarte ladestasjoner med energilager og omformere gjør at man kan utnytte kapasiteten i eksisterende kraftnett bedre, samt gjøre ladeprosessen mindre avhengig av nettforholdene. Ved å kombinere informasjon om for eksempel kraftpris, nettforhold, fergens lastprofil og batterilevetid, vil den smarte ladestasjonen kunne optimalisere ladeprosessen og forlenge batterienes levetid. I tillegg vil ladestasjonen bidra til å øke overføringskapasiteten i svake distribusjonsnett ved å styre effektfaktoren i tilknytningspunktet. Den Smarte Ladestasjonen gjør elfergene til smarte og fleksible forbrukere. Prosjektet er delt inn i fem faser; Fase 1: Konseptutvikling Fase 2: Bygging av nedskalert prototype Fase 3: Konsepttest av nedskalert prototype i Trondheim Fase 4: Bygging av fullskala pilot Fase 5: Idriftsettelse av pilot Prosjektet strekker seg over tre år. Fase 1-Fase 3 består av aktiviteter relatert til forskning og utvikling av konseptet. Aktivitetene i Fase 1 er relatert til tekniske analyser og undersøkelser av tekniske muligheter for å realisere konseptet. Denne fasen gjennomføres i løpet av 2018. Aktivitetene i Fase 2 og Fase 3 er relatert til etablering av testoppsett og testing av nedskalert prototype i Siemens sitt testfelt i Trondheim. Disse fasene gjennomføres i løpet av 2019. Aktivitetene i Fase 4 og Fase 5 er relatert til realisering av konseptet, som er planlagt i 2020. Demo av pilotprosjekt vil finne sted på aktuell fergestrekning med kunde. Siemens søker om å gjennomføre Fase 1-Fase 3 uten partnere. Det er planlagt å få på plass en partner innen starten av 2019.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi