Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Forprosjekt for utvikling av SAM-tjenester basert på C-ITS

Alternativ tittel: Pre-project for development of SAM services based on C-ITS

Tildelt: kr 0,24 mill.

Innenfor EU arbeides det med å etablere standarder for hvordan moderne biler skal kommunisere med hverandre og med veikantutstyr og infrastrukturen for øvrig. Hensikten er å gi kjøretøy og sjåfører nyttig trafikkinformasjon og kvalitetssikker beslutningsstøtte i sanntid. Videre vil kjøretøyet selv kunne sende viktig informasjon om hastighet, posisjon, temperatur etc. til omgivelsene. Informasjonen sendes som ulike type meldinger definert i standarder godkjent av EU. En slik meldingstype er egendefinerte servicemeldinger kalt SAM (Service Announcement Messages). Slike servicemeldinger kan brukes til reservering av hviletidsparkering for vogntog, piggdekkavgift, kolonnekjøring, sonekontroll i by, bompenger, ferjereservering etc.. Funn vi har gjort tyder på at meldingstypen SAM ikke er tatt i bruk, og at det her ligger et stort potensiale for utvikling av en mengde nye tjenester. Ettersom utvikling av SAM-tjenester er en nyhet må det verifiseres at det er gjennomførbart, både teknisk og økonomisk. Det må også undersøkes om det finnes spesifikasjoner som er kvalitetssikret og harmonerer med relevante ITS-standarder. Forprosjektet vil resultere i en konklusjon hvorvidt vi ser det hensiktsmessig å utvikle meldingstjenesten (SAM) eller ikke.

EU krever utrulling av C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) i 2019. ISO, ETSI og CEN har standardisert 802.11p kommunikasjonen, PKI, og meldingstypene CAM (kjøretøyposisjon, hastighet m.m), DENM (trafikkmeldinger), IVI (virtuelle veiskilt), SpAT (lyskryss) og MAP (kartdetaljer). Dette har blitt testet i et stort antall EU-finansierte pilotprosjekt. Formålet med prosjektet: En annen meldingtype er SAM (Service Announcement Message), og selv om denne er definert i en ISO-standard, så har ingen tatt den i bruk. SAM muliggjør norske løsninger i C-ITS arkitekturen, uten at disse må sirkulere i årevis i standardiseringsorganene. De mest sentrale utfordringene ved å få etablert prosjektet: Uferdige/uprøvde standarder fra ISO, ETSI og CEN. Mangler i eksiterende HW/SW. Motvilje fra produsenter. Potensialet for anvendelse: Dette kan brukes til reservering av hviletidsparkering for vogntog, piggdekkavgift, kolonnekjøring, sonekontroll i by, bompenger, ferjereservering m.m.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025