Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Integrering av e-handelsløsning i mobil markedsplass for varetransport

Alternativ tittel: Integration of e-commerce solution in mobile marketplace for freight transport

Tildelt: kr 79 123

Carrycut ønsker å integrere en løsning for kjøp av varer i vår digitale markedsplass for varetransport. Hjemlevering er et voksende marked, men kundereisen er at kjøper først handler varen og deretter velger et transportalternativ. Transport kjøpes da i et lukket system og ikke på en åpen markedsplass. Det fører til suboptimal utnyttelse av total transportkapasitet og et dårligere tjenestetilbud til kunden. Carrycut vil gjøre det mulig for kunden å fritt velge det transportalternativet som passer kunden best og deretter kjøpe varen på det stedet som passer best. Ved å tilby kunden et digitalt verktøy for å kjøpe varetransport på en åpen markedsplass vil vi også bidra til en digitalisering av logistikkbransjen. Ettersom hjemlevering er et voksende marked ligger det kraftige incentiver der for å lykkes med digitalisering.

Carrycut har laget en markedsplass for varetransport. Hensikten er å gjøre det enklere å utnytte ledig fraktekapasitet. Det skal gi lavere fraktkostnad og mer miljøvennlig transport. Vi har testet vår løsning i markedet siden mars 2017. Hjemlevering fra butikk og restaurant fremstår som den mest interessante markedsnisjen å pilotere løsningen i. For å gjøre kundereisen enklest mulig ønsker vi å integrere varekjøp i vår løsning. I dag starter en kundereise i netthandel med at man kjøper en vare og deretter velger fraktalternativ. Carrycut ønsker å snu kundereisen slik at man først lager et transportoppdrag og deretter kjøper varen når en transportør har tatt oppdraget. Man står dermed friere til å velge hvor man kjøper og kan velge det utsalgsstedet som transportør befinner seg nærmest ved. Det gir et ytterligere potensiale for transportreduksjon. Carrycut tror også at hjemlevering er et godt sted for å starte digitalisering av varetransport. Det blir en nedenfra-og-opp tilnærming i motsetning til mange av de store EU prosjektene (for eksempel iCargo, CO3 og META) som har bygd store og veldig kompliserte løsninger. Innen hjemlevering finnes i dag et voksende marked og mange nye teknologier prøves ut.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025