Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Forprosjekt Pilot T for Autonomous Mobility Enabler

Alternativ tittel: Feasability Study for Remote Operations of Autonomous Vehicles with 5G, Autonomous Mobility Enabler.

Tildelt: kr 0,25 mill.

Den vitenskaplige utfordringen ligger i utnyttelsen av Sensoriinformasjonen fra kjøretøy og hvordan et kontrollsenter for autonome kjøretøy kan settes opp. Deler av kjøretøyene er ferdig instrumentert fra før, mens andre kjøretøy kan instrumenteres av teknologier vi setter inn. Prosjektet fokus er: 1) Fjernstyring av helinstrumenterte løsninger og hybride løsninger via VR kontrollsenter og skjermbasert kontrollsenter. 1a) håndtering av Cybersecurity 1b) håndterning av safety 1c) håndtering av forsinkelse i datanettet 1d) personvern 2) Bruk av datastrømmene fra kjøretøyene for maskinlærings, mønstergjenkjenning, prediksjon av hendelser som kan oppstå 2a) bidegjenkjenning 2b) algoritmer 2c) avledninng av anvendelser 3) Avvikhåndtering 3a) Hva er avvik? 3b) Hvordan kalibrere avvik? 4) Trafikkstyring rundt kjøretøy som er underlagt fjernstyring i avvikssituasjoner. 4a) Hvordan informere om at et autonomt kjøetøy er under manuell styring 4b) Hvilke sikkerhetsprosedyrer skal gjelde? 4c) Hvem skal kunne autorisere? 4d) Hvordan dokumentere at et autonomt kjøretøy har vært styrt manuelt og ikke.

Innføringen av autonome kjøretøy vil komme til innebære mange operasjonelle, tekniske og samfunnsmessige utfordringer. Autonome kjøretøy medfører muligheter for økt mobil frihet. Man kan jobbe og surfe mens man kjører. Konsekvensen kan bli flere biler på veien og større utfordringer med trafikkavviklingen enn i dag. Autonome biler kan redusere behovet for parkeringsplasser i byer, samtidig kan kjøretøyene bli sendt ut i trafikken uten sjåfør fordi parkeringsplassene er for dyre, eller man ikke fant noen. Dette vil generere mer trafikk og dårlig fremkommelighet. Autonome kjøretøy kan også bli stående fast med tekniske feil, eller manglende evne for å komme seg løs fra en trafikksituasjon. Entreprenører vil kanskje få enda mer å gjøre for å sikre fremkommeligheten på veien. Veimyndighetene vil kanskje få økte krav for å overvåke og kontrollere at veien har god fremkommelighet. For å sikre god fremkommelighet må de kanskje bruke mer ressurser til brøyting, strøing, salting og vedlikehold av veiene. Hvordan skal veiene instrumenteres i forhold til å sikre god fremkommelighet, sikker trafikkavvikling og trygge opplevelser for alle trafikanter. Hvordan skal neste generasjon kommunikasjonssystemer fra Telecom operatørene (5G) benyttes for å sikre fremkommelighet, trafikkstyring, kommunikasjon mellom biler med mer. Hvordan skal nød etatene operere med sine kjøretøy som kanskje er en blanding av manuelt styrte og autonome kjøretøy. Produsenter av spesialkjøretøy vil ønske å kunne utvikle kjøretøyene sine fra å være manuelle til å bli autonome. Hvordan skal myndigheten kunne simulere og måle effekten av autonome kjøretøy og bidra til en bærekraftig og sikker innføring av kjøretøyene? Forprosjektet vil verifisere gode forretningmodeller, teknisk plattform og realiseringplaner for en plattform som kan være en Autonomous Mobility Enabler, eller en plattform for muliggjører for bærekraftig innføring av drift av flåter med autonome kjøretøy.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025