Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Bil iblant - en innovativ bildelingstjeneste rettet mot fremtidens integrerte og sømløse transportsystem

Alternativ tittel: Bil iblant - an innovative car sharing service targeted towards the futures integrated and seamless transport system

Tildelt: kr 0,25 mill.

En tydelig trend i dag er det reduserte behovet for å eie egen bil, som gjelder spesielt for de som bor i store byer. Om man bor i en leilighet sentralt i en by hvor kollektivtilbudet dekker det meste av mobilitetsbehovet ditt, vil man ikke prioritere å bruke mye ressurser på å eie egen bil. Det kan i slike tilfeller være tilstrekkelig å ha muligheten til å leie bil i nærheten av egen bolig. Dette prosjektet ønsker derfor å utvikle nye bildelingstjenester for de som bor i borettslag. Bilen går da fra å være et produkt man eier til en tjeneste man leier. Denne tankegangen er basert på konseptet mobilitet som en tjeneste (Mobility as a Service, MaaS) som vil si at man integrerer ulike former for transporttjenester via én felles portal og gjør ulike tjenester som bildeling, kollektivtrafikk og taxi tilgjengelig for kunden.

Bilbransjen utfordres av raske endringer som gjør at den må tenke annerledes, omstille seg raskt og utvikle nye konsepter. For å møte den internasjonale konkurransen ønsker Bertel O. Steen å utvikle nye mobilitetstjenester og sikre at norsk næringsliv posisjonerer seg med en sterk nasjonal posisjon. Dette forutsetter tidlig investering i nye konsepter for mobilitet, som bildeling, et konsept som vil være en viktig erfaring frem mot utviklingen av "Mobility as a Service". Det norske markedet for slike tjenester er umodent. Det er derfor viktig for oss å samarbeide med Boligbyggelagenes Partner, et samarbeid som sikrer nærhet til kundene siden de fleste reiser starter ved hjemmet, samt inkluderer en større del av verdikjeden gjennom samarbeid bedrift-til-bedrift. Forskningsbehovet bunner i hvordan man skal redusere risiko gjennom å sikre hensiktsmessig implementering av tjenesten Bil iblant. For partnerne innebærer det høy risiko å vurdere hvordan de skal utforme en tjeneste de har lite erfaring med, og som historisk sett har ligget utenfor deres hovedgeskjeft. Mangelen på tidligere erfaring gjør beslutningstaking knyttet til innovasjon særlig utfordrende. Forskningsbehovene inngår som viktig støtte i beslutningen om både hvorvidt man vil implementere tjenesten, og på hvilken måte den bør utformes for å gi gevinster. Gjennomføringen av hovedprosjektet forutsetter at Bertel O. Steen og BBLP finner fruktbare samarbeidsmodeller, og at potensielle brukere av bildelingstjenesten vurderer den som attraktiv, nyttig og brukervennlig. Gjennom å forberede etablering av en bildelingstjeneste i Bjørvika Borettslag, skal forprosjektet derfor gi Bertel O. Steen og BBLP viktig erfaring med samarbeid bedrift-til-bedrift og tvers av sektorer. Videre skal forprosjektet gjennom kartlegging av potensielle brukeres teknologiske aksept gi Bertel O. Steen og BBLP grunnlag for å vurdere hvorvidt, i hvor stor grad og hvordan tjenesten eventuelt bør videreføres og -utvikles.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025