Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Smarte veger/tunneler for effektiv og sikker trafikk

Alternativ tittel: Smart Tunnels and Roads

Tildelt: kr 0,25 mill.

Norge har, om ikke den beste, så i hvert fall en av verdens beste trafikksikkerhetsstatistikk – uansett målemetode. Knapt 100 mennesker omkom på det norske vegnettet i 2017. Det er antatt at tradisjonelle innebygde sikkerhetssystemer i kjøretøyene og i vegnettet når en nedre grense snart. For å få til ytterligere reduksjon i fataliteter må holdninger endres. Typisk vil holdninger til fart, bruk av sikkerhetsseler og ruspåvirkning avgjøre mye. For å bringe ulykkesstatistikken til null, må det tas i bruk ITS-løsninger. Det vil si, å gjøre kjøretøyene mer selvkjørende og koble dem elektronisk til infrastrukturen og hverandre. På denne måte vil både semi-selvkjørende og selvkjørenende kjøretøy få informasjon fra sensorer langs vegen, andre kjøretøy og fra vegtrafikksentralen direkte inn i elektronikken. Føreren eller den selvkjørende bilen kan så forholde seg til dette og dermed unngå ulykker. Kjøring i tunnel er kritisk og mange tunneler oppgraderes fortløpende. Dette prosjektet vil derfor utvikle og teste en digital infrastruktur i tunneler. Kjøretøyene kobler seg på denne infrastrukturen og så får instruksjoner om kjøreforholdene lengre frem. Hvert kjøretøy kan da tilpasse egen kjøring igjennom tunnelen slik at det skjer på en sikker måte.

Vi ønsker å bygge samvirkende systemer - En intelligent infrastruktur ved hjelp av ITS stasjoner, smarte elektroniske skilt i nettverk, sensorer, værstasjoner, kommunikasjon og posisjonering samt integrasjon med annet «Internet og Things» utstyr. Ved hjelp av samvirkende systemer vil kommunikasjon kunne foregå mellom kjøretøy, til vegtrafikksentraler og til/fra andre trafikanter. De spesielle informasjonsbehov som selvkjørende kjøretøy har om sine omgivelser skal spesielt ivaretas. Økt trafikksikkerhet og forutsigbarhet oppnås også gjennom sanntidsinformasjon og antall- og type kjøretøy på veg og i tunnel. Det er spesielt viktig ved hendelser i en tunnel. Informasjon kan gis til trafikantene. Dette kan være informasjon om bilberging, værforhold, prognose/meteorologi, sannsynlighet for ras, ventetid, vegarbeid, stengte veger og omkjøring. Også varsel om møtende kjøretøy, farlig last, saktegående trafikk/kø kan være viktig informasjon å få. Gjennom vårt samarbeid med ITS Norge ble den første piloten av en ITS Stasjon utviklet. I hovedprosjektet ønsker å videreføre dette samarbeidet for å utvikle smartere løsninger for veg/tunnel. Vi ønsker å integrere sammen i et nettverk ulike ITS Stasjoner, smarte skilt og sensorer, slik at vi oppnår et samspill innenfor et samvirkende system mellom kjøretøy, vegkantutstyr, andre trafikanter og vegtrafikksentralene. Gjennom ITS Norge får vi det nettverket av bedrifter og FoU-miljøer som er nødvendig for å lykkes med dette arbeidet. Ved hjelp av forprosjektet skal vi finne frem til de samarbeidspartnere som er nødvendig for å lykkes med hovedprosjektet. I forprosjektet skal vi også se nærmere på behov, kartlegge problemstillinger og finne aktuelle testområder for piloten som skal utvikles i hovedprosjektet. I forprosjektet vil vi også se på personvern og datasikkerhet, samt diskutere innovasjon og forretningsmuligheter for de aktører som deltar.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025