Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Samordnet transporttjeneste for Tilrettelagt Transport

Alternativ tittel: Samordnet transporttjeneste for Tilrettelagt Transport

Tildelt: kr 0,23 mill.

I følge SBB vil det i 2060 være over 1,3 millioner nordmenn over 70 år. Andelen eldre vil øke fra 11 til 19 prosent, altså til nesten hver femte person. En stadig økende levealder slår naturlig nok inn i prognosene. Bare på tjue år vil det bli over dobbelt så mange nordmenn over 80 år. Denne utviklingen er ikke unik for Norge. Det samme vil skje i resten av Europa - og på verdensbasis er gruppen over 60 år den raskest økende. Det er da viktig å være forberedt på de økonomiske og praktiske konsekvensene av dette. Et av feltene som blir rammet av økningen av eldre innbyggere er TT-tjenester (Tilrettelagt transport). TT er en tjeneste for eldre og funksjonshemmede som ikke kan benytte ordinær kollektivtransport. Det eksisterer allerede en del problemer innen TT-tjenestene, som allokering av transport og håndtering av uforutsette hendelser. Dette medfører også frustrasjon hos brukere, sjåfører og operatører av TT-systemet. Hensikten med prosjektet er å utvikle et system basert på maskinlæring som gir beslutningsstøtte for de virksomhetene som har ansvar for å levere TT-tjenester. Dette vil gi økt effektivitet og kvalitet på TT-tjenestene. Bruken av dataanalyse og maskinlæring vi også sikre at systemet er skalerbart og forberedt på å dekke et økt behov samtidig som det også legger et grunnlag for å benytte autonome kjøretøy i framtiden. Løsningsutviklingen må gjennomføres i samarbeid med en virksomhet som har ansvar for denne typen oppgaver i dag. På sikt vil det det trolig være behov for endring i forretnings og tjenestemodell både med hensyn til roller og ansvar - og oppgjørsformer for utførte oppdrag.

Involvere brukere til pilotering For best mulig resultat ut av forprosjektet ønsker vi å involvere reelle brukere med reelle behov og erfaringer fra eksisterende løsninger. På den måten vil maskinlæringssystemet lære og dermed forbedre seg i denne fasen. En viktig aktivitet i forprosjektet blir derfor å gjennomføre nye møter med både Oslo og Akershus Fylkeskommune og deres tjenesteytere i dag, blant andre Samres som koordinerer TT-tjenester i både Norge og Sverige. Samres har forøvrig også som plan å videreutvikle sitt TT-system, så et potensielt samarbeid med dem vil være til stor fordel for prosjektets tidsplan med tanke på iverksetting og vedlikehold. Research & Utvikling I forprosjektet vil det også være behov for å arbeide med teknologien. Vi vil sette opp en veldig enkel versjon av en skalerbar maskinlæringsmodell, som predikerer etterspørselen av TT, hvor mange mennesker som trenger transport, korrelert med hvor mange biler som du trenger, som «proof of concept», for å sjekke om vi er på riktig vei. Videre vil vi også utarbeide et forslag til systemarkitektur for systemet som kan implementeres. Selv om vi utvikler løsningen for TT ser vi også muligheten for å benytte systemet for å løse andre “transport” oppgaver, som flåtestyring rundt store byggeplasser. Kostnader og finansiering for et tiltenkt hovedprosjekt I forprosjektet vil vi beregne kostnadene for neste fase av realiseringen. Hovedsakelig vil dette bli rundt implementasjon, vedlikehold og drift av denne løsningen for Oslo og Akershus Fylkeskommune.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025