Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Smart transport i distriktene – effektiv samkjøring av vare- og persontransport

Alternativ tittel: Smart transport in rural areas

Tildelt: kr 6,7 mill.

Dårlig transporttilbud gjør distriktene mindre bærekraftige og mindre attraktive både for næringsliv og befolkning. En hovedutfordring er å tilby et effektivt transportsystem som gir gode transporttjenester for alle, med lave kostnader og lav miljøbelastning. Dette er spesielt krevende i distriktene der avstandene er store og transportressursene begrenset. Innovasjonsprosjektet "Smart transport i distriktene" har utviklet verktøy og tjenester for Mobility-as-a-Service tilpasset spredtbygdestrøk. Det ble laget et felles system for transportplanlegging, der behov for person- og varetransport samordnes dynamisk for å utnytte transportressursene optimalt. Systemet består av - verktøy som beregner indikatorer for kostnader, ressursutnyttelse, ventetid og reisetid - simulator som foreslår endringer i transportressurser og tilbud og beregner indikatorer for endringsscenarier - tjenester og applikasjoner for reisende som kobler transportbehov og tilbud på en kundevennlig, dynamisk, integrert og optimal måte. Flere planleggingsverktøy og bestillingsverktøy (app-er) ble utviklet. Frem er en reisekoordineringstjeneste som skal stimulere til sosiale interaksjoner mellom brukerne og redusere sosial isolasjon hos eldre i distriktene. TiD er en app hvor beboere i distriktene kan samkjøre med noen i nærområdet og hente pakker for hverandre. STD for eldre gjør det enklere for eldre å delta i forskjellige aktiviteter gjennom planlegging av samkjøring. STD-planlegger er et verktøy som hjelper transportoperatører i deres daglige arbeid. Verktøyet mottar bestillinger og informasjon om transportflåten i sanntid og foreslår optimale transportruter basert på utvalgte indikatorer. Disse kan, for eksempel, være reisetid, ventetid, ressursutnyttelse og miljømessige og økonomiske kostnader. Operatør kan både prioritere indikatorer og se effekter av forskjellige transportløsninger på indikatorene. Disse verktøy kan ha nytte i videreutvikling av løsninger for bestillingstransport både i Innlandet og for andre som måtte ønske å benytte resultatene. Prosjektet har også avdekket at det er betydelige hindringer, knyttet til blant annet personvern og fysiske forhold, for samkjøring av ulike grupper passasjerer og for eksempel biomedisinske prøver. Det er også juridiske og regulatoriske hindringer for utnyttelse av ulike tilgjengelige transportressurser. Blant annet må en som skal frakte passasjerer mot betaling ha løyve, og en bil registrert som turvogn eller drosje, med tilhørende taksameter. En ny simulator for planlegging i sanntid ? STD-simulator ? som støtter beslutningstakere i evaluering av forskjellige kombinasjoner av transport ressurser og tilbud ble også utviklet. Det er gjennom prosjektet kjørt simulering med optimaliseringsverktøy innenfor pasienttransport, og for frakt av biomedisinske prøver fra klinikker til sentralt laboratorium. Resultatene herfra tyder på at det kan være mulig å kutte en betydelig del av kostnaden og utslippene knyttet til pasienttransport ved å supplere bruken av taxi med et antall egne minibusser som samkjører pasienter. En moderat økning i reisetid for pasientene muliggjør mer enn en halvering av kostnaden knyttet til de reisene som blir overført til egne minibusser. Tilsvarende simulering med frakt av biomedisinske prøver, viste at dagens ordning med eksterne transportører vil være betydelig billigere i drift enn en ordning med et antall egne kjøretøy. Begge case-ene illustrerer stor nytte av verktøy for kvantitative, detaljerte analyser av transport, slik som STD-simulator. De kan brukes til strategisk og taktisk planlegging av transport, samt undersøkelse og sammenligning av reell virksomhet og tenkte scenarier. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Innlandstrafikk, Folldal kommune, Sykehuset Innlandet, EnTur og SINTEF. Prosjektet startet i april 2019 og ble avsluttet i april 2022.

Resultatene fra prosjektet kan gi forbedringer innen transport på flere områder: utførelse, operativ planlegging, taktisk planlegging og forvaltning. Erfaring med STD-planlegger viser nyttige forbedringsmuligheter for verktøyet Innlandtrafikks Kundesenteret benytter i dag. Dette kan benyttes i videreutvikling av verktøyet i samarbeid med leverandør. Tjenester, og kanskje spesielt grensesnitt inn mot nye tjenester innenfor bestillingstransport som ble utviklet i prosjektet, ville være nyttig kunnskap som EnTur kan bringe videre i deres samarbeid om enkle, bærekraftige reiser. Evaluering av STD-simulator med Sykehuset Innlandet viser stor nytte av verktøy for kvantitative, detaljerte analyser av transport. Resultatene er generiske slik at de kan tilpasses øvrige deler av Distrikts-Norge. De vil bidra til målene fra Nasjonal transportplan 2018-2029 (Bedre framkommelighet for personer og gods i hele landet), til reduksjon av utslipp og FNs bærekraftsmål 13.

Dårlig transporttilbud gjør distriktene mindre bærekraftige og mindre attraktive både for næringsliv og befolkning. En hovedutfordring er å tilby et effektivt transportsystem som gir gode transporttjenester for alle, med lave kostnader og lav miljøbelastning. Dette er spesielt krevende i distriktene der avstandene er store og transportressursene begrenset. Rask utvikling innen intelligente transportsystemer (ITS), nye transportløsninger innen delingsøkonomi og innovative MaaS-konsepter muliggjør nye og bedre løsninger. Prosjektet "Smart transport i distriktene" (STD) gir innovasjon i form av nye tjenester og verktøy for transportplanlegging. Implementering vil kreve ny organisering av transportvirksomheten og nye forvaltningsprosesser. STD vil utvikle: - STD planlegger: Tjeneste som kobler transportbehov og tilbud på en kundevennlig, dynamisk, integrert og optimal måte. - STD overvåker: Lærer om transportbehov og beregner KPIer for kostnader, ressursutnyttelse, ventetid og reisetid - STD simulator: Foreslår endringer i transportressurser og tilbud og beregner kost/nytte for endringsscenarier Utviklingen baseres på programvare i bruk hos prosjekteier Innlandstrafikk, videreutvikling av Enturs reiseplanlegger og optimeringsprogramvare fra forskningspartner SINTEF. De vil utprøves i realistiske case fra brukerpartnerne Innlandstrafikk, Folldal kommune og Sykehuset Innlandet. Resultatene vi forventer legger grunnlaget for innovasjoner på nasjonalt og internasjonalt nivå: - MaaS tilpasset distriktene - Integrasjon av rutegående transport og bestillingstransport - Planleggingsverktøy som støtter samtransport av personer og varer - Menneske-sentrert tilnærming til design av optimeringsbaserte tjenester De vil medføre vesentlige forbedringer for prosjektpartnere og deres kunder og samarbeidspartnere.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025