Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

CarNudge: The impact of parking policies and nudging on carsharing

Alternativ tittel: CarNudge: Effekten av parkeringspolitikk og nudging på bildeling

Tildelt: kr 8,0 mill.

I CarNudge samarbeider forskningsmiljøene Transportøkonomisk institutt (TØI) og Statistisk sentralbyrå (SSB) med offentlige myndigheter (Bymiljøetaten i Oslo kommune) og private aktører (Oslos bildelingsselskaper) for å finne nye måter å bidra til overgangen mot et mer bærekraftig transportsystem. Det samarbeides også internasjonalt med Behavioural Insights Team (BIT - tidligere kjent som «The Nudge Unit»). Bildeling er et svært interessant og viktig tema for forskning. Som en relativt ny og innovativ mobilitetsløsning, er bildeling ennå ikke særlig utbredt eller godt kjent. Sammenlignet med privat bilhold har bildeling et betydelig potensial for å gjøre bytransporten mer effektiv og bærekraftig ved at det kan føre til færre biler på veiene, mindre bilbruk, redusert trengsel og reduserte utslipp, samtidig som det kan betjene mange folks mobilitetsbehov. Like fullt er privat bilhold fremdeles hovedvalget for de fleste. Gjennom metodemiks og et knippe av kvalitative og kvantitative metoder, kartlagt CarNudge de praktiske, økonomiske og atferdsmessige barrierene og driverne for å gå over til bildeling. Et viktig funn fra tidligere forskning på norsk er at bare to av tre i den generelle befolkningen faktisk vet hva bildeling er. Det vil si at bare informasjon og opplysning i seg selv kan fungere som en kraftfull "nudge" som kan stimulere overgangen fra privat bilhold til bildeling. I prosjektet har vi utviklet en nettbasert, innovativ og brukervennlig bildelingskalkulator som på en enkel måte synliggjør kostnadene og nytten av bildeling versus privat bilhold. Kalkulatoren er bygd opp på bakgrunn av intervjuer med fire bildelingsfirmaer i Oslo og data på deres prisstruktur og bilpark. Vi har også identifisert en målgruppe som vil kunne ha størst sannsynlighet for å gå over fra privat bileierskap til bildeling (det vil si, gruppen det kan lønne seg mest for). Samtidig utviklet vi et eksperiment som kan kvantifisere effekten av denne intervensjonen. SSB er i gang med å sende lenken til bildelingskalkulatoren til et stort utvalg bileiere i Oslo (ca. 20 000). Ved bruk av en eksperimentell tilnærming vil omtrent halvparten av utvalget motta informasjonen mens den andre halvparten vil være kontrollgruppe. Etter noen måneder vil vi sammenligne antallet nye bildelingsmedlemmer i kontroll- og behandlingsgruppen og identifisere eventuell effekt av nudge. I tillegg vil vi evaluere bildelingskalkulatorens relevans og effektiviteten ved å analysere dataene som samles inn gjennom selve nettstedet (f.eks. klikkfrekvens) og gjennom en etter-eksperiment undersøkelse. Til slutt vil vi også kunne teste om ordene som brukes for å kommunisere sammenligningen mellom å eie en bil og å bruke en delebilstjeneste har betydning. Spesifikt har vi bygget to versjoner av resultatsiden ved å bruke ulik «framing» (kontekstuell innramming) av tap eller gevinst for å teste om folk reagerer mer når de lærer at de kan "spare" penger eller slutte å "tape" penger. CarNudge har også mottatt og begynt med vasking og sammenkobling av administrative registerdata fra SSB, Vegvesenet sitt parkeringsregister, og data fra Bymiljøetaten knyttet til beboerparkering. Doktorgradsstudenten har gjennomført og bestått de obligatoriske emnene på UiO og har gjennomført obligatirsk midtveis seminar for tredje semester phd-student. Der ble skriftlig arbeid knyttet til første artikkel, som omhandler effekten av beboerparkering, levert inn og presentert for en ekstern komité og andre på instituttet (UiO). Hun arbeider med tilrettelegging og vasking av SSB data som er grunnlag for første artikkel og uttrekk av utvalget til eksperimentet. I tillegg har en student skrevet en masteroppgave i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo på temaet bildeling ved hjelp fra CarNudge-prosjektet. Foreløpig resultater ble presentert på en rekke seminarer og konferanser både nasjonalt og internasjonalt. For eksempel, "The causal effect of residential parking ? a natural experiment in Oslo? ble presentert på ITEA (International Transportation Economics Association) i 2021.

CARNUDGE is an interdisciplinary project where research institutes, government agencies and private companies collaborate at the national and international level to generate knowledge and promote a transition from the conventional transport system to a more sustainable one, with fewer vehicles and a more efficiently utilized car fleet. The project has the potential to significantly improve household economics, free up city space and lower total emissions. We focus on two pressing and understudied topics that contribute to reducing private car ownership, car usage and its externalities: carsharing and car parking regulations. Carsharing is a relatively new phenomenon and dedicated academic research is at its infancy, while little research is investigating the relationship between parking policies and travel behaviour. Where existing, such literature relies almost exclusively on self-reported data. CARNUDGE will: 1) develop a digital platform hosting a user-friendly carsharing calculator, to help individuals compare costs and benefits of car ownership and carsharing by providing simple and intuitive information. 2) construct a unique dataset, linking objective register data (vehicles and socio-economic information) and carsharing membership status, to study the causal relationship between parking policies, car ownership, car use, and carsharing. 3) run a large-scale randomized controlled trial in the field, where car owners will be nudged over to carsharing by using the carsharing calculator. The results of the trial will be validated through both survey and objective register data. Finally, we will evaluate the effectiveness of parking policies and nudging for car sharing in Oslo. Focus groups with our reference group will result in a set of scenarios for the future of carsharing in Oslo that will provide relevant information for policymakers about the potential environmental and welfare impacts related to encouraging carsharing behaviour.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025