Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Technology for advanced positioning within the transport system

Alternativ tittel: Teknologi for avansert posisjonering i transport systemet

Tildelt: kr 7,0 mill.

Global Navigation Satellite Systems (GNSS) har revolusjonert måten vi reiser på, både på en makroskopisk skale og på individnivå, og navigasjonsapplikasjoner er i dag bland de mest brukte applikasjoner for smarttelefoner i verden. Mens nøyaktigheten på dagens GNSS kan anses god nok for å f.eks. finne vegen til nærmeste flyplass er kraven for framtidens intelligente transportsystem mye høyere. I et helt digitalisert og automatisert transport system kan minste posisjoneringsfeil lede til alvorlige trafikkulykker. Posisjonering under nordiske forhold er særlig vanskelig på grunn av egenskaper som klima, topografi, vær og romvær. Norges vegnett inneholder f.eks. en mengde tuneller der satellittbasert navigasjon er umulig. I tillegg kan den sterke elektromagnetiske strålingen (som gir nordlys) forverre kvaliteten på satellittbasert posisjonering. Slike egenskaper skaper særlige vanskeligheter for utviklingen av et pålitelig posisjoneringssystem som kan brukes i den norske transportsektoren. Disse vanskeligheter må løses hvis Norge skal klare at oppnå samme standard som andre land med hensyn til intelligente løsninger i transportsystem, og det er nettopp det som er målet for TEAPOT-prosjektet. Dette skal oppnås via et samarbeid mellom partnere innen forskjellige deler av aktørbilde, både innen forskning (SINTEF og NTNU), offentlig sektor (Kartverket og Statens Vegvesen) og industrien (Aventi og Applied Autonomy). Prosjektet kan sammenfattes i tre hovedmål: -Kartlegge transportsektorens behov for posisjoneringsteknologi, med særlig fokus på nordiske forhold -Utvikle en tilnærmelsesmåte for at kombinere forskjellige teknologier og metoder med hjelp av sensor fusjon -Beskrive hvordan samarbeid mellom vegmyndigheter og aktører innenfor posisjonering kan organiseres og reguleres uten at hemme norsk næringsliv Prosjektet har så langt produsert en rekke arbeider som legger grunnlaget for videre pilotering og uttestingen av teknologier i prosjektet. Konkret er to piloteringer tatt frem, navigasjon med LiDAR under nordiske forhold og volum-test av ulike posisjonstjenester. Begge disse aktiviteten planlegges ferdig til mars 2022. Det er gjennomført en undersøkelse blant myndigheter i samarbeid med prosjektet LambdaRoad som vil publiseres.

A major revolution lies ahead of us: transforming the transport system to become fully digitalized and automated. The benefits of the automated transport system are suggested to be tremendous, but the main societal benefits will first and foremost be realized when combining the vehicles with ITS-services that can improve efficiency, safety, and reduce emissions. There is a great need for understanding challenges related to positioning, as there is a tendency that accuracy of GNSS is taken for granted. This vision of the future is dependent on accurate positioning for safe and efficient navigation in various environments, particularly so in Norway where the topography and climate make it difficult for self-driving vehicles to navigate based purely on their own cameras and sensors. Positioning under Nordic conditions is critical for Norwegian research to address because Norway has some important country-specific characteristics related to climate, topography, weather, and space weather causing for instance northern light that can severely degrade the quality of satellite-based positioning. This means that the transport sector in Norway needs to address, understand and develop specific solutions for positioning in order to meet the same requirements as in many other areas of the world. A national project focusing specifically on positioning for the road sector in Norway and under Nordic conditions is an apparent need, and TEAPOT will be a learning and research platform for Norwegian actors on this topic. The TEAPOT project will enhance knowledge for each of these three aims utilizing a close collaboration between the project participants: i) the research partners SINTEF and the Norwegian University of Science and Technology ii) the public partners the Norwegian Mapping Authority and the Norwegian Public Roads Administration, and iii) the private partners Aventi and Applied Autonomy.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025