Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Making people walk more in small Norwegian cities

Alternativ tittel: Økt attraktivitet for gange i mindre norske byer

Tildelt: kr 7,0 mill.

WALKMORE utforsker hvordan mindre norske byer (10.-15.000 innbyggere) kan få innbyggerne sine til å gå mer i hverdagen gjennom areal- og transportplanlegging og -utvikling. Målet er å produsere ny kunnskap om i) planleggings prosesser og praksis for gange, ii) verktøy og metoder for kartlegging og evaluering av gange og gangvennlighet, iii) gangatferd og hvordan folk oppfatter sine urbane bygde omgivelser. Små norske byer kjennetegnes ofte av korte avstander i og nært sentrum. Dette gir et stort potensial for gange, men bilen dominerer fortsatt hverdagsreisene. Areal- og transportplanlegging og -utvikling er avgjørende for å øke attraktiviteten til gange som reisemiddelvalg, men kunnskapsmangler knyttet til planlegging for gange, hvordan bygde omgivelser påvirker gåing, samt mulige tiltak for å promotere gange er et stort hinder for å få det til. Som en del av prosjektet har vi undersøkt hvilke egenskaper ved gåstrategier som påvirker om de blir gode og virkningsfulle verktøy i kommunal planlegging. Anbefalinger til byer som skal utarbeide gåstrategier kan oppsummeres som: Gåstrategien bør ha en langsiktig og helhetlig strategisk del og en mer kortsiktig og konkret tiltaksplan som revideres ofte; kommunen bør lager gåstrategien selv; gåstrategien bør forankres bredt; involver flere avdelinger i kommunene og andre relevante aktører i utarbeiding av gåstrategiene; medvirkning med befolkningen er viktig - barnetråkk og kartfesting av data og tiltak kan bidra til engasjement; kampanjer som uansett gjennomføres bør inkluderes som del av gåstrategien. Gjennom prosjektet har vi også observert viktige synergier mellom ulike aktiviteter og satsninger kommunen jobber med, samt mellom ulike sektorer, når gange settes på dagsorden.

WALKMORE addresses a key aspect of developing efficient and sustainable transport systems for the future, and to reduce GHG-emissions and local pollution from transport: making people walk more. The project centres on small cities (10.-15.000 inhab.) who has a high walking potential, yet the private car generally dominates. The Norwegian National Walking Strategy (2012) points to urban planning and development as central to make people walk more. However, significant shortcomings remain in the scientific literature on how to plan and develop land use and transport systems in a way that stimulates and promotes walking. WALKMORE will therefore produce novel knowledge regarding i) how qualities and characteristics of the built environment affect walking behaviours, as well as its capacity to promote and stimulate to walking, ii) how to develop and implement effective and efficient walking strategies, measures and policies that leads to more walking, and iii) how current planning and decision-making processes must change to produce plans with higher goal achievement potential with respect to making people walk more. Moreover, novels methods and tools for mapping and evaluating walking and walkability, and innovative guidelines for local walking strategies in small cities. The project is a partnership between the cities of Steinkjer, Narvik, Kongsvinger, the counties of Innlandet, Nordland, and Trøndelag, the Norwegian University of Life Sciences (NMBU), the Institute of Transport Economics (TØI), and the National Public Roads Administration. The outcomes of WALKMORE will contribute to change and innovation towards a sustainable transport system in two stages. First, by enabling planners and decision-makers to develop land use and transport systems that leads to more walkable cities. Second, when inhabitants experience walking as more attractive, and thus walk more.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025