Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Be-Insight - plattform for automatisk billettering, nye forretningsmodeller og optimalisering for mobilitetsindustrien

Alternativ tittel: Be-Insight - platform for automatic ticketing, new business models and optimisation for the mobility industry

Tildelt: kr 9,2 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

309716

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2020 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Formålet med prosjektet var å muliggjøre automatisert billettering (Be-In, Be-Out) og nye forretningsmodeller innen offentlig transport, samt å bedre reisestrøms- og adferdsanalyse for mobilitetsbransjen. Prosjektet har avdekket at det lar seg gjøre å kalkulere hvilken type transportmiddel brukeren er på ved hjelp av sensordata fra telefonens sensorer som ikke krever teknisk samtykke. Resultatene er svært gode og med høy presisjon. Prosjektet har dessuten vist at dette lar seg gjøre på telefonen, uten interaksjon med skytjenester for å bevare personvernet og uten å forringe batteritiden slik at brukeropplevelsen blir dårlig. Oppsummert har prosjektet bevist at resultatene av databehandlingen på enheten , i sanntid, med personvernet ivaretatt, muliggjør automatisert billettering. Med det som utgangspunkt har prosjektet og samarbeidspartnerne dessuten funnet at teknologien vil muliggjøre nye forretningsmodeller for kollektivaktører med forskjellige grader av incentivordninger som kan knyttes direkte til selskapenes bærekraftmål. En praktisk og viktig effekt er dessuten tilgang til langt mer faktiske reisestrømsdata som vil kunne brukes for driftsoptimalisering og bedre kollektivtjenester over tid. Det gjenstår fortsatt å forstå om produktet og tjenesten "automatisert billettering" er noe forbrukeren ønsker, prosjektet avdekket at dette ikke var tydelig med utgangspunkt i intervjuer av kollektivaktører og leverandører.

Virkninger og effekter av resultatene fra prosjektet er både kortsiktige og langsiktige. Kortsiktig har prosjektet bevist at automatiser billettering er mulig, ved hjelp av sensordata som ikke krever teknisk samtykke fra sluttbrukeren. Dette er nytt og har skapt stor interesse for videre arbeid med teknologien. Kortsiktig vil vi se mange kollektivaktører gjennomføre piloter der sluttbrukeren får en enklere reisehverdag fordi telefonene fungerer som en dynamisk billett som igjen vil åpne for nye forretningsmodeller for kollektivaktørene og nye insentivordninger for sluttbrukeren. Langsiktige virkninger og effekter er at sluttbrukere vil kunne oppleve kollektivreiser som mer friksjonsfrie og enklere, dette har historisk sett påvirket bruken av slike tjenester positivt som igjen kan knyttes til bærekraftsmålene til kollektivaktørene. I kjølvannet av Covid-pandemien er det dessuten oppstått andre reisebehov og reisemønstre som man trenger bedre data på, teknologien fra prosjektet tilgjengeliggjør det som igjen vil kunne forbedre reisetilbudet opp mot reellt behov og optimalisere driften. Prosjektet har dessuten skapt en langt bredere forståelse av hva som er mulig vha sensorer i mobiltelefonen uten at det forholdsmessig påvirker hverken personvernet eller batteribruken i særlig grad. Dette gir resultater for fluxLoop på en måte som sikrer videre fokus på teknologiene og de kommersielle mulighetene som ligger der, nasjonalt og internasjonalt.

Formålet med prosjektet er å muliggjøre automatisert billettering (Be-In, Be-Out) og nye forretningsmodeller innen offentlig transport, samt å bedre reisestrøms- og adferdsanalyse for mobilitetsbransjen. Dette vil gjøre reiseopplevelsen mer friksjonsfri, sikrere og rettferdig, og stimulere til økt bruk av miljøvennlig persontransport. Dette vil gjøres mulig ved hjelp av unik teknologi. Med sensorene i de reisendes mobiltelefoner og andre datakilder, vil vi forstå mobiltelefonens posisjon svært nøyaktig. Ved hjelp av denne løsningen vil mobilitetsaktørene kunne basere automatisert billettering og få mer innsikt for videre optimalisering av tjenester. De reisende vil oppleve dette som «en billettfri» hverdag med mer rettferdig prising med positive miljømessige og sikkerhetsmessige konsekvenser. Potensialet er globalt. De mest sentrale FoU-utfordringene vi regner med å møte i prosjektet: • Sanntidsdetektering av personer i ulike transportmidler • Minimere nødvendig datamengde overført fra passasjerenes mobiltelefoner til skytjenesten for nøyaktig detektering • Komme frem til hvilke sensorer som bør bli brukt og hvordan data fra disse kan kombineres til å oppnå en så høy nøyaktighet som mulig. • Minimere mengden arbeid krevd av tjenester i skytjenesten for å gjennomføre de nødvendige kalkulasjonene for dermed å tilrettelegge for skalering av antallet brukere. Potensialet for anvendelse er enormt. Den automatiske billetteringen, samt innsikten i reisestrøm- og adferd som innovasjonen representerer er noe markedet både nasjonalt og internasjonalt har etterspurt i flere år. Sammensetningen av prosjektpartnere med to aktuelle markedsaktører sørger for tilgang til reelle produksjonsmiljøer, samt testing og skissering av nye forretningsmodeller som øker sannsynligheten for suksess i piloten og videre realisering i markedet.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025