Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Shipping Initiative for European Waters (AUTOSHIP)

Alternativ tittel: Initiativ for autonom shipping for Europeiske farvann (AUTOSHIP)

Tildelt: kr 11,9 mill.

AUTOSHIP samlet globale aktører for å optimalisere innsats og investering for å utvikle og demonstrere neste generasjon autonome skip, gjennom integrasjon av evolusjonære og nye teknologier. Med utgangspunkt i partnernes avanserte teknologier og kunnskap, skulle fem muliggjørende nøkkelteknologier (KET - Key Enabling Technology) for fjernstyrte og autonome (R&A) operasjoner bli utviklet og integrert i to demonstratorer, et Short Sea Shipping (SSS) fartøy og et Inland Water Ways (IWW) fartøy, og til slutt testet i virkelige omgivelser. Rammeverket for å gjøre neste generasjon autonome skip (NGAS - Next Generation Autonomous Ships) mulig og sosialt akseptert ville også bli adressert gjennom involvering av sentrale interessenter og relevante myndigheter. AUTOSHIP arbeidspakke 4, dekket av denne bevilgningen, skulle demonstrere R&A operasjoner av et fiskefôrfartøy gjennom virtuell testing og reelle operasjoner. De viktigste demonstrasjonsmålene var (a) Demonstrere fjernoperasjoner fra operasjonssenter på land (Shore Control Center - SCC) ved manøvrering og seiling inn og ut av havner; (b) Demonstrere autonom seiling i åpent hav; (c) Demonstrere auto-dokking ved en valgt havn; (d) Demonstrere intelligente maskinerisystem funksjonalitet. Resultatene fra demonstrasjonen vil være gjeldende for lignende fraktefartøy som opererer på SSS-ruter. AUTOSHIP har vist seg å være et av de mest betydningsfulle EU-prosjektene innen temaet autonomi, både når det gjelder tekniske innovasjoner og demonstrasjoner av disse, men også når det gjelder forskning og konsortiets evne til å formidle disse resultatene til et bredt publikum. Det offentlige fokuset på AUTOSHIP har vært høyt og prosjektet har levert viktige bidrag til utviklingen av kommersielt levedyktige autonome skip. Tekniske bidrag fra prosjektet er utmerket. Et av hovedbidragene til AUTOSHIP-prosjektet er demonstrasjonene av autonome skipsoperasjoner. Disse ble fullført i mai 2023, og resultatet av demonstrasjonene ble vist frem i to demo-arrangementer. - Demo-arrangement for autonome operasjoner av Eidsvaag Pioner i Ålesund, Norge 25. mai. - Demo-arrangement for autonome operasjoner av Zulu 04 i Bornem, Belgia 1. juni. Prosjektet er nå etter 54 måneder formelt avsluttet og alle hovedmål og delmål ble suksessfullt levert i henhold til prosjektbeskrivelse og plan. Mer informasjon om prosjektet kan finnes på: Autoship (autoship-project.eu) (https://www.autoship-project.eu/) KONGSBERG successfully completes autonomous operation of coastal cargo ship as part of EU’s AUTOSHIP project - Kongsberg Maritime (https://www.kongsberg.com/maritime/about-us/news-and-media/news-archive/2023/eus-autoship-project/) KONGSBERG successfully demonstrates autonomous vessel operations on Belgium’s inland waterway network - Kongsberg Maritime (https://www.kongsberg.com/maritime/about-us/news-and-media/news-archive/2023/trial-of-autonomous-shipping/) AUTOSHIP - testing of fully autonomous vessel operations (youtube.com) (https://www.youtube.com/watch?v=PL0Ih-qXtuk) AUTOSHIP: the project video (youtube.com) (https://www.youtube.com/watch?v=vhaqc7yP74M) Dette prosjektet mottar også midler fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 under avtale nr. 815012.

AUTOSHIP har vist seg å være et av de mest betydningsfulle EU-prosjektene innen temaet autonomi, både når det gjelder tekniske innovasjoner og demonstrasjoner av disse, men også innen forskning og konsortiets evne til å formidle disse resultatene til et bredt publikum. Det offentlige fokuset på AUTOSHIP har vært høyt og prosjektet har levert viktige bidrag til utviklingen av kommersielt levedyktige autonome skip. Tekniske bidrag fra AUTOSHIP-prosjektet er utmerket. Et av hovedbidragene er demonstrasjonene av autonome skipsoperasjoner. Disse ble fullført i mai 2023, og resultatet av demonstrasjonene ble vist frem i to demo-arrangementer. - Demo-arrangement for autonome operasjoner av Eidsvaag Pioner i Ålesund, Norge 25. mai. - Demo-arrangement for autonome operasjoner av Zulu 04 i Bornem, Belgia 1. juni. Formidling av prosjektresultater til publikum har vært utmerket gjennom nettsider, og svært god gjennom sosiale og offentlige medier. Demo-arrangementene med et stadig økende antall internett- og trykte mediereferanser vil sannsynligvis forbedre formidlingen til publikum ytterligere. Det er laget videoer som også sannsynligvis vil øke interessen. Formidling av prosjektresultater til beslutningstakere og bedrifter er veldig god. De to prosjektdemo-arrangementene sammen med opptredener og deltakelse i paneler på 3. og 4. Autonomy and Sustainability-toppmøtet har vært svært viktige i denne forbindelse. Formidling av prosjektresultater til myndighetene har vært veldig god. Prosjektet har gjennom prosjektdeltakerroller tatt aktivt del i arbeidet med MASS-koden både gjennom deltakelse i ISO, men også gjennom nasjonale korrespondansegrupper og delegasjonsdeltakelse. IALA adresseres direkte gjennom innspill og presentasjoner, og CCNR og EMSA gjennom presentasjoner. Prosjektet har også sendt vitenskapelige artikler til myndighetene som bakgrunnsinformasjon for medlemmene. Vitenskapelige bidrag er utmerket. Et stort antall artikler er publisert og siteringene er allerede høye. AUTOSHIP har gitt det tekniske grunnlaget for den publiserte tekniske spesifikasjonen til ISO om vokabular for autonome skip: "ISO/TS 23860:2022 Ships and Marine Technology — Vocabulary Related to Autonomous Ship Systems" og indirekte gitt input og informasjonspapirer til IMO. AUTOSHIP har gitt innspill til arbeidet med EU-kommisjonens IWT Digitalization Vision gjennom European Union Inland Waterways Transport Platform som vil samle innspill de mottok og videresende til medlemmene av NAIADES og DINA Expert group. AUTOSHIP har gitt innspill og anbefalinger basert på forskningsresultater til CCR-gruppen: "Central Commission for the Navigation of the Rhine group of volunteers on the possible review of the international definition of levels of automation in inland navigation." Basert på prosjektresultatene er de samlede potensielle bidrag og effekter redusert OPEX, nye arbeidsplasser og nye markeder, fraktskifte fra vei til sjø, reduserte utslipp og færre ulykker og tap av liv

The underlying concept of AUTOSHIP is to optimize efforts and investments to develop 2 operating autonomous vessels demonstrators, advancing common standards and enabling operations in a shorter time frame than expected: this will allow commercial applications of NGAS by the end of 2022. AUTOSHIP targets at developing and demonstrating to TRL 7 or above two fully autonomous vessels for Short Sea Shipping (SSS) and Inland Water Ways (IWW) services respectively in a real environment by joining a whole necessary value-chain of global players to define, enhance and test in real environment as Next Generation of Autonomous Ships (NGAS), integrating evolutionary as well as novel technologies. The project’s ambitions will leverage on (I) advanced Key Enabling Technologies (KETs), (II) solid industrial, investment and business/market worldwide, (III) participation in all major stakeholders organisations. The adopted methodology will combine technology development and integration into vessel construction, with regulations and cost-benefit analyses including operators, logistics and societal acceptance. AUTOSHIP will reach the target of the first Remote and Autonomous (R&A from now on) vessels at commercial level by the end of 2022, which will, by all means, revolutionize the waterway transport across continents and change the logistic model in Europe. Building on partners’ advanced technologies and know-how, the proposed NGAS will upgrade them and dramatically improve their businesses and competitiveness.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2