Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

User-Centric Charging Services for Electric Vehicles

Alternativ tittel: Brukersentriske ladetjenester for elektriske kjøretøyer

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektnummer:

321090

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Den første delen av prosjektet har fokusert på å forstå behovene, driverne og barrierene til brukerne for elbillading. Innsikten er samlet gjennom intervjuer, brukerobservasjoner og feltstudier med en brukersentrert designforskningsmetode. Seks kundeprofiler er identifisert, inkludert nøkkeldrivere og barrierer som jobber, plager og gevinster for hver profil ved bruk av Strategyzers Value Proposition Design. Hovedbarrierer er knyttet til selve ladeopplevelsen, hvor de ulike tilbyderne tilbyr egne løsninger på hvordan lade og betale. De må godta et stort antall mobilapper, betalingsløsninger og ulike måter å samhandle med ladepunktoperatørene (CPO) eller e-mobilitet tjenesteleverandører (eMSP). Innsikten har blitt brukt til verdikart og en oppsummering av sluttbrukernes behov. En tjenesteplan er laget for å beskrive en mer strømlinjeformet ladeopplevelse for sluttbrukeren. Dette, med tillegg av en app-prototype, har vært verktøyene for å teste et brukergrensesnitt. Forretningsmodeller i dagens økosystem er tema for WP2. Arbeidet har vært sentrert rundt å forstå hvordan hver enkelt aktør opererer, deres forretningsmodeller og hvordan det totale ladeinfrastruktur-økosystemet er sammenkoblet i et system som gir lading til brukere på forskjellige steder. Det er funnet mange forretningsmodeller som hver aktør har motiver for å forfølge, men det overordnede systemet er altfor komplekst for brukerne. Det er identifisert opptil 20 forskjellige leverandører med en app hver, og opptil 13 ulike betalingsløsninger, hvorav ingen er en tradisjonell bankterminal. Noen aktører kombinerer ladepunktsdrift (CPO) med e-mobilitetstjenester (EMSP) for å tjene penger, mens andre har spesialisert seg som separate CPO-er og EMSP-tjenester. Sistnevnte åpner for roamingløsninger som de anser er sentrale for å øke utnyttelsen av sine ladere. De integrerte CPO/EMSP-ene på sin side sier at de kan gi bedre tjenester og at denne modellen gjør det lettere å bygge ut landsdekkende nettverk da intern krysssubsidiering er mulig ml god og dårligere plassering. 22 aktører i dette økosystemet har blitt intervjuet. Brukervennligheten anses som dårlig, spesielt for ad-hoc betalings- og tilgang. Fremtiden kan bevege seg i forskjellige retninger. Business as usual er usannsynlig siden systemet er altfor komplekst og flere aktører vil dukke opp. Lengre rekkevidde vil redusere underveis-behovet og øke destinasjonsladingsbehovet. Fremtiden vil også avhenge av hva bilprodusentene gjør når det gjelder ladetilgang gjennom navigasjonssystemer og egne EMSP-tjenester og potensielle reguleringer som nasjonale myndigheter eller EU innfører for å få markedet til å fungere bedre. Giganter som Google og Apple kan gå inn i markedet, siden de allerede er et alternativ for navigasjon i bilprodusentenes navigasjonssystemer, og de har de andre delene som kreves for å få det til å fungere. Arbeidet til WP2 er blitt publisert i en TØI-rapport som dekker de fleste av temaene som er identifisert for dagens økosystem. Et utdrag fra rapporten er også publisert i World Electric Vehicle Journal https://www.mdpi.com/2032-6653/13/10/185. I WP3 har prosjektet konsentrert seg om å utforske mulige løsninger som kan løse noen av de utfordringene pekt på i innsiktsfasen for å etablere i forretningsmodell og teknisk løsning som kan kommersialiseres. Hovedfokus har vært å aktivt bruke innsikt fra de to foregående arbeidspakkene for å forstå hvor Spot-On kan bidra til en verdiøkning i markedet. For å identifisere mulige fremtidige forretningsmodeller har prosjektet jevnlig møtt og jobbet sammen i workshoper. Her har vi skissert idéer, mulighetsrom og utfordringer, for så å spisse og konseptualisere potensielle modellene. I tillegg er det gjennomført konkurrent, partner- og verdistrømsanalyser. Dette har gitt oss dypere innsikt i en rekke aktører og hvordan disse kan plasseres i nettverket til Spot-On. Arbeidet har blitt uført gjennom en "Lean Startup" og "Design Thinking"metode i en dynamisk prosess hvor hvert steg blir evaluert for å treffe sluttbruker- og aktørenes behov. Bearbeiding av dette har medført til valg av løsning inkludert kundesegment, problemformulering, verdiforslag og skisse til produktforslag. I WP3.4 er design av MVP utformet. Juridiske rammer og mulige hindre for å gjennomføre forretningsmodellen kartlagt. Konklusjonen er at det ingen juridiske rammer eller krav som hindrer kommersialisering av Spot-On sin løsning. Under WP4 er det forslått en kontraktsmodell inkl temp plater for løsningen.

The outcome of the spot-On project is a MVP design solution for a network platform which will be build and tested in the market late 2022/early 2023 by Powerzeek. The solution is an open and independent network enabling easy charging for EV drivers and optimized usage for charge point owners. The majority of global EV chargers are inaccessible to the public while the scaling of charging infrastructure remains a challenge for the high EV penetration. Powerzeek aims to optimize the utilization of existing charging infrastructure by promoting sharing economy and transparency. The solution brings together charge point owners, users and car sharing companies in an open ecosystem where value creation is shared through integration and interaction.

Today, potential EV-users hesitate to buy EVs because charging seems too complicated. EV-users?meet?a?high number of charging providers, which each has their own system for charging, payment, localization and route planning. To fix this and go beyond, Spot-on aim to design, test, validate and pre-commercialize a user-centric network ICT-platform for the EV charging industry. By adopting new knowledge from research regarding end-user adoption, network platform business models and requirements for standardization and regulation, the project partners ambition is to utilize the Norwegian head start in electrification of the transport sector to develop a new industry and new value creation which has a global potential. The project is research-oriented and will enable new orchestration of the energy-providers and the end-users at the same time. Spot-on will be carried out by Powerzeek AS as main partner with Bouvet AS, Norges Automobil-Forbund (NAF), Q-Free Norge AS, KNOWIT EXPERIENCE BERGEN AS, Kluge Advokatfirma AS and Transportøkonomisk Institutt (TOI)- as a research supplier. ITS Norway is a sub-contractor to Powerzeek. Oslo Municipality and Kopla support the project (LoIs) to ensure testing and piloting in a real industry/user-environment. The partners and ITS Norway covers all aspects of the project application. Spot-on will run for 18 months and is divided into 5 work packages. WP1 will identify the key drivers for consumer adoption of EVs and charging services now and in the future. WP2 will identify the prevailing business models and suggest new platform-models. Based on input from WP1 and 2, WP3 will design and test the the platform and user adaptation. WP4 will analyse current regulations/standards-frameworks in the light of the future needs for orchestrations of the ecosystem. Based on all WPs, WP4 will suggest new regulations and areas for new standardization. The project management is done in WP5, and will be led by Powerzeek with help from ITS Norway.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025