Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Last mile 2025 - En last mile-plattform som ved hjelp av AI håndterer den voldsomme veksten i netthandel på en bærekraftig måte.

Alternativ tittel: Last Mile 2025 A last mile platform capable of handling the significant eCommerce growth in a sustainable way with the support of AI

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

321157

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

En voldsom vekst i netthandel og hjemlevering driver en stor etterspørsel etter transport og logistikktjenester fra mange forskjellige type aktører. Annerledesåret 2020 har satt ytterligere fart på denne utviklingen. Dette påfører veinett, miljø og samfunn stor belastning. Prosjektet ?Last mile 2025? har til hensikt å bygge en kommersiell og teknisk plattform som støtter opp under fremtidig behov for hjemlevering, samtidig som de transportpolitiske mål om et transportsystem med bedre fremkommelighet, sikkerhet og/eller reduserte utslipp møtes. Videre bidra til at man opprettholder en konkurransedyktig og bærekraftig logistikknæring uten å gå på akkord med arbeidsrett og dårlige vilkår for ansatte i næringen. Prosjektets hovedmål: 1) Tilby en treffsikkerhet på rutetider og lengder (estimert vs faktisk) på 95% som muliggjør endringer av ruter og planer med minimal håndspåleggelse. (feilmargin på +/- 5%) 2) Redusere miljøavtrykket med 7% ved å tilby mer effektive distribusjonsruter 3) Redusere tidsbruk relatert til endring av distribusjonsplaner fra 24 arbeidstimer per rute til kontinuerlig 4) Tilby produkter og tjenester som fremmer et inkluderende og ærlig arbeidsliv 5) Utvikle en last mile plattform med en teknisk arkitektur som er tilrettelagt for fremtidens behov For å nå målene må vi løse krevende forsknings­utfordringer innen stordata, maskinlæring, matematisk optimering, AI og menneske-maskin interaksjon. For å lykkes er vi avhengig av å jobbe tett sammen med kunder og partnere for raskt komme opp med pilotløsninger som testes/verifiseres før fullverdige løsninger utvikles og implementeres i et kommersielt løp. Distribution Innovation AS har 20 års track record i å omsette FoU-prosjekter til verdiskapning og verdi for samfunn. Ved hjelp av flere FoU-prosjekter sammen med SINTEF og andre partnere er DI nå markedsledende i Norden når det gjelder IKT-baserte tjenester for optimalisert planlegging og styring av "last mile"-distribusjon.

En voldsom vekst i netthandel og hjemlevering driver en stor etterspørsel etter transport og logistikktjenester fra mange forskjellige type aktører. Dette påfører veinett, miljø og samfunn stor belastning. FoU-prosjektet Last Mile 2025 har til hensikt å bygge en kommersiell og teknisk plattform som støtter opp under fremtidig behov for hjemlevering, samtidig som de transportpolitiske mål om et transportsystem med bedre fremkommelighet, sikkerhet og/eller reduserte utslipp møtes. Videre bidra til at man opprettholder en konkurransedyktig og bærekraftig logistikknæring uten å gå på akkord med arbeidsrett og dårlige vilkår for ansatte i næringen. Distribution Innovation AS har 20 års track record i å omsette FOU prosjekter til verdiskapning og verdi for samfunn. DI ble etablert i 2001 av Aftenposten for å realisere idéer om drastisk innovasjon innen distribusjon av medieprodukter ved bruk av IKT. Ved hjelp av flere FoU-prosjekter delvis finansiert av Forskningsrådet er DI nå markedsledende i Norden når det gjelder IKT-baserte tjenester for optimalisert planlegging og styring av "last mile"-distribusjon. For å møte nye kundebehov og økende konkurranse må DI utvikle fremtidens tjenesteplattform for last mile-logistikk. Den skal tilrettelegge for innovasjon i form av nye tjenester, men også sørge for at dagens tjenester gir bedre løsninger på kortere tid på en mer brukervennlig måte. Vi forventer at nye og mer effektive tjenester i vår plattform igjen vil føre til store miljømessige og økonomiske besparelser hos brukerne. Nye former for hjemlevering vil bli mulig. FoU-prosjektet Last Mile 2025 har dette som hovedmål. For å nå målet må vi løse krevende forsknings­utfordringer innen stordata, maskinlæring, matematisk optimering, AI og menneske-maskin interaksjon. For å lykkes er vi avhengig av å jobbe tett sammen med kunder og partnere for raskt komme opp med pilotløsninger som testes/verifiseres før fullverdige løsninger utvikles og implementeres i et kommersielt løp.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025