Tilbake til søkeresultatene

IKTFORSKNING-IKTFORSKNING

AutoPort – When AI optimizes port logistics and management

Alternativ tittel: Autoport - Havnelogistikk og ledelse optimalisert av AI

Tildelt: kr 12,0 mill.

AutoPort-prosjektet er helt i front med å transformere norske havner gjennom innovativ forskning på automatisering og kunstig intelligens (AI), med fokus på å utvikle skalerbare og tilpasningsdyktige løsninger som integrerer både autonome systemer og menneskelige operatører. Prosjektet har gjennomført en omfattende litteraturgjennomgang av drivere og barrierer knyttet til havneautomatisering. I tillegg er det gjort detaljerte kartlegginger av tre sentrale norske havner: Narvik, Larvik og Moss. Prosjektet gjennomførte vellykkede havnebesøk til Larvik og Moss i 2023, som har gitt verdifulle innsikter, parallelt med pågående intervjuer med havneorganisasjoner, operatører og teknologileverandører, som sammen forsetter å gi prosjektet bedre forståelse og innspill til utvikling av AutoPort anvendelsesområder og brukstilfeller. Samarbeidet med Narvik forsetter også aktivt. Prosjektet sikrer deltaker- og partnerinvolvering gjennom intervjuer og workshops for å validere og raffinere modeller for autonome havneoperasjoner. Slike interaksjoner er avgjørende for å definere fremtidige roller, funksjoner og krav som trengs for automatiseringen, og sikrer at nåværende praksiser er i samsvar med forventede teknologiske fremskritt. Så langt har prosjektet identifisert betydelige operasjonelle kompleksiteter, flaskehalser og forbedringsområder innen terminalområdeplanlegging og forvaltning, særlig i den manuelle planleggingen og rutingen av havnekjøretøy (for eks. reachstackere) for intern transport og containerstabling. Begge prosessene utføres nå uten beslutningsstøtte eller automatisering, noe som fremhever et betydelig potensial for forbedring. Prosjektet har derfor prioritert å adressere disse utfordringene, først med fokus på planlegging og ruting av reachstackere samt å utforske potensialet og prestasjonen til automatiserte guidede kjøretøy (AGV-er). En litteraturgjennomgang på dette temaet avdekket betydelige forskningsgap, som førte til et fokus på AGV-planlegging og ruting på containerterminaler med konflikthåndtering. Dette problemet innebærer å generere en optimal plan for AGV-operasjoner for å minimere total tid for gjennomføring for lasting og lossing ved å bestemme både planlegging (hvilken AGV håndterer hver container og når) og ruting (hvordan containere transporteres fra ankomst til destinasjon på en effektiv måte). I løpet av det siste året har teamet utviklet en avansert matematisk modell som er i stand til å løse småskala hendelser, og designet en matheuristisk løsningsmetode som kan håndtere virkelige scenarioer. Implementeringen av disse modellene nærmer seg ferdigstillelse, og testing vil snart begynne. Postdoc-rapporten for prosjektet detaljerer oppnådd fremgang og fokuserer spesielt på potensielle effekter disse løsningene kan ha på havneoperasjoner i små havner. Prosjektet har også spilt en avgjørende rolle i å støtte opprettelsen av en autonom havnemodell og fremme bredere utvikling av automatiseringskonsepter, inkludert endrede roller og nye krav til et Havneoperasjonssenter. Denne modelleringsprosessen har vært viktig for å validere de foreløpige modellene, gjennom å tilpasse "As-is"-situasjonen med innspill fra relevante aktører og raffinere visjonen om "To-be"-scenarioet knyttet til fremtidige automatiseringsprosesser. Innsikt fra disse aktivitetene har vært avgjørende for å kalibrere havnemodellene og informere designet av Havneoperasjonssenteret, som er tenkt som nervesenteret for fremtidige autonome havner. Senteret vil overvåke nøkkelfunksjoner som optimalisering av vareflyt, planjusteringer og sensorstyring, noe som muliggjør sanntidsbeslutninger og sømløs integrasjon av automatiserte og menneskelige opererte systemer. Denne helhetlige tilnærmingen adresserer ikke bare umiddelbare operasjonelle utfordringer, men setter også en strategisk kurs for gradvis implementering av avanserte teknologier, som kan bane vei for mer effektive, responsive og robuste havneoperasjoner i Norge. Ved å fokusere på skalerbare, forskningsdrevne løsninger, posisjonerer AutoPort-prosjektet norske havner som pionerer i den globale omstillingen mot smarte, autonome logistikkløsninger, og driver frem veikartet for integrering av AI, automatisering og operasjonsforskning i små og mellomstore havner.

AutoPort Concept will focus on how autonomy and AI can be combined with advanced Operational Research to develop the next generation of autonomous ports. The project will exploit the expert domain knowledge from the partners representing ports, technology suppliers , autonomous ship operators , terminal operator systems, and transport authorities. The AutoPort Concept consists of three main levels: i) the operational level, where Operational Research and AI planning for equipment coordination and scheduling of tasks is used, ii) the tactical level, where management tactics for flow of goods and supervision of the autonomous and manually controlled port processes are developed in an operation centre, and iii) the strategic level, where intermodal transport chains are optimized in a long-term perspective and strategies for implementing autonomy and AI are developed. AutoPort will aim at realizing a long-standing political goal in both Norway and Europe: the modal shift from road to seaborne and rail transport. This shift will enable a more efficient, safer, and more sustainable transport system. Secondly, the project aims at spurring interest in business cases for the Norwegian maritime industry based on the AutoPort Concept. The Concept will be developed in cooperation with Norwegian stakeholders, as well as with public authorities in ports, transportation, and maritime industry to make sure that the concept fits into the Norwegian decision-making framework (e.g., the National Transport Plan), as well as to be used by the industrial partners for their business cases.

Budsjettformål:

IKTFORSKNING-IKTFORSKNING

Temaer og emner

IKT forskningsområdeRobotikk, automatiseringLTP3 Innovasjon i stat og kommuneBransjer og næringerIKT-næringenIKT forskningsområdeMenneske, samfunn og teknologiIKT forskningsområdeProgramvarer og tjenesterDigitalisering og bruk av IKTPortefølje Banebrytende forskningIKT forskningsområdeKunstig intelligens, maskinlæring og dataanalysePortefølje ForskningssystemetFornyelse og innovasjon i offentlig sektorInnovasjonsprosjekter og prosjekter med forpliktende brukermedvirkningLTP3 Havteknologi og maritim innovasjonPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringIKT forskningsområdeDigitalisering og bruk av IKTOffentlig sektorInternasjonaliseringPolitikk- og forvaltningsområderPortefølje Energi og transportPolitikk- og forvaltningsområderForskningLTP3 Bærekraftige byregioner og transportsystemerLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetLTP3 IKT og digital transformasjonLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierLTP3 Hav og kystLTP3 Høy kvalitet og tilgjengelighetLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneFornyelse og innovasjon i offentlig sektorPortefølje Muliggjørende teknologierPortefølje InnovasjonBransjer og næringerTransport og samferdselDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorLTP3 Fagmiljøer og talenterMaritimGrunnforskningMaritimDigitalisering av maritim næringBransjer og næringerTjenesterettet FoUTransport og mobilitetInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidPolitikk- og forvaltningsområderSamferdsel og kommunikasjonLTP3 Klima, miljø og energiKlimarelevant forskningAnvendt forskning