Den maritime sektoren har som mål å redusere CO2 -utslipp fra internasjonal skipsfart med minst 50% innen 2050. CO2 fangst fra skip kan være en av flere muligheter for å avkarbonisere den maritime sektoren, i tillegg til for eksempel bruk av nullutslippsdrivstoff (ammoniakk, hydrogen). Målet med Everlongprosjektet er å akselerere implementeringen av CO2 fangst fra skip ved å demonstrere teknologien på LNG skip, vurdere infrastruktur som trengs og legge til rette for regelverk for teknologien. Prosjektet ønsker å lede CO2 fangstteknologi på skip opp fra TRL4 til TRL7 nivå.
EverLoNG har validert og demonstrert CO2 fangst teknologien ombord på to LNG-drevne skip som eies og drives av prosjektpartnerne Total og Heerema.
For å fremskynde implementeringen av fangst-teknologien, har EverLoNG sett på utfordringer både på teknisk og kommersielt nivå. Prosjektet har en gjennomføringstid på 3, år fra Q4 2021 og fokusere på å:
* Utvikle strategier for å redusere CO2 -utslipp fra skip med minst 70%. Dette gjøres ved å sammenligne skip som bruker LNG som drivstoff med og uten CO2 fangstanlegg.
* Utvikle løsninger for å forbedre kostnadseffektivitet, målet er å oppnå kostnader under 100 EURO/tonn for CO2-fangst på skip innen 2025, og videre redusere dette til 50 EURO/tonn på sikt.
* Vurdere effekten av CO2 fangst på skipenes infrastruktur, stabilitet og sikkerhet, for å garantere teknisk gjennomførbarhet av den foreslåtte teknologien.
* Identifisere de største risikoene forbundet med CO2 fangstteknologi på skip og bestemme sikkerhetstiltak for å redusere disse risikoene, og dermed gi grunnlaget for fremtidig klassegodkjenning av teknologien.
* Identifisere alternativ etterbehandling og lagring av CO2 som kreves om bord, så vel som nødvendig infrastruktur på land for videre transport av CO2 som er fanget.
* Utvikle et veikart for et europeisk nettverk for mottak av CO2 fra skip.
Prosjektet har demonstrert CO2 fangst ombord på to ulike skip under drift, Seapeak Arwa fra Total Enrgies (2475 hours) og kranskipet Sleipnir (500 h) fra Heerema.
EverLoNG will validate and demonstrate the SBCC technology on-board of two LNG-fuelled ships, owned and operated by project partners Total and Heerema. The demonstration will bring SBCC from TRL4 to
TRL7. To accelerate the SBCC technology implementation, EverLoNG will close knowledge gaps and address challenges in both technical and commercial levels. The project will run for 3 years, during which we will:
• Develop strategies for reducing CO2 emissions of ships by at least 70%, taking the same ship running on LNG but not equipped with SBCC as the reference case; and demonstrate the emission reduction
potential of SBCC according to the EEDI and EEXI guidelines;
• Develop solutions to improve the cost effectiveness of SBCC, achieving CO2 capture and on-board storage costs below 100 €/ton (1st of a kind, to be achieved by 2025) and 50 €/ton (nth of a kind); as
well as evaluate the costs of off-loading, transport and storage (or utilization) of CO2 in several CCUS chains;
• Evaluate the impact of SBCC on the ships’ infrastructure, stability and safety, to guarantee the technical feasibility of the proposed technology; identify the major safety hazards associated with
SBCC technology and determine safeguards to mitigate those risks, thus providing the basis for (near) future class approval of the SBCC technology;
• Develop off-loading strategies that clarify the post-treatment required on-board, as well as the infrastructure necessary on the port side; establish a CO2 Shipping Interoperability Industry Group
(CSIIG) and propose a Roadmap towards a European off-loading network.
Please read the main application for more detailed information.